Samenvatting
Veel eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs worstelen met het schrijven van een academische tekst. Een van de oorzaken is dat er in hun vooropleiding onvoldoende aandacht aan schrijven is besteed. Daardoor zijn zij niet op de hoogte van de eisen die er in het hoger onderwijs aan hun schrijfvaardigheid worden gesteld. Basisvaardigheden academisch schrijven geeft inzicht in de criteria voor wetenschappelijk schrijven en leert studenten hoe zij die criteria in hun teksten kunnen toepassen. Dit boek loodst studenten (en docenten) door het schrijfproces. Alle aspecten van het schrijven worden behandeld, met verwijzingen voor verdieping. Studenten ontdekken wat er ontbreekt aan hun taal- of schrijfvaardigheid, wat een wetenschappelijke schrijfstijl kenmerkt, welke eisen aan schrijfvaardigheid worden gesteld, hoe ze efficiënt een academische tekst schrijven en hoe ze een logische structuur opzetten. Daarnaast leren ze hoe ze om moeten gaan met bronnen in een academische tekst, hoe ze samenhang in teksten kunnen aanbrengen en hoe ze kritisch op eigen schrijfwerk kunnen reflecteren. Ook studenten van wie het Nederlands niet de eerste taal is, hebben veel baat bij dit boek. Basisvaardigheden academisch schrijven is een echt ‘doe-boek’ met veel oefeningen en een uitgebreide website. Basisvaardigheden academisch schrijven richt zich op bachelorstudenten in het hoger onderwijs, maar ook andere studenten kunnen het boek gebruiken om hun academische schrijfvaardigheid te vergroten. Het boek is geactualiseerd. De voorbeelden zijn geactualiseerd. Daarnaast is er een link gemaakt met de MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs. Deze sluit aan op de uitgangspunten van het boek en fungeert als verrijking voor de student. Ook kan de student op deze manier meer aan zelfstudie doen. Tot slot is de hoofdtekst van het boek op bepaalde punten aangepast en aangevuld, op basis van feedback van docenten, studenten en de auteurs zelf. Maartje Goosen werkt bij Fontys Lerarenopleiding in Tilburg en begeleidt daar onder andere studenten bij het schrijven van zowel beroeps- als studiegerelateerde teksten. Francien Schoordijk is docent bij het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies (INTT) van de Universiteit van Amsterdam. Samen met haar collega’s van de Hogeschool van Amsterdam ontwikkelde zij www.taalwinkel.nl en de MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs. Zij adviseert en begeleidt opleidingen bij het opzetten en uitvoeren van taalbeleid en een academische schrijflijn. Daarnaast geeft zij docenttrainingen in het beoordelen van en feedback geven op teksten.