Samenvatting
De Nederlandse ontwerper Bart Hess, die bij een groot publiek bekend werd met zijn Slime Dress voor Lady Gaga, begeeft zich op het snijvlak van vormgeving, mode en beeldende kunst. De afgelopen tien jaar presenteerde hij uiteenlopende projecten waarin de relatie tussen mens en materiaal, natuur en technologie centraal staat. Uitgangspunt in het werk van Bart Hess (Geldrop, 1984) is het menselijk lichaam, dat hij steeds op een andere wijze bekleedt, vervormt of verfraait op een manier die weinig met mode of styling te maken heeft. Hightech materialen versmelten met de lichamen van modellen. In de video Mutants (2011) gebeurt dit zo overtuigend dat deze op YouTube 'viraal ging'. Wat eruit ziet als een digitale animatie is in werkelijkheid een gefilmde performance in een latex pak. Steeds legt Bart Hess zijn ontwerpen en performances vast. Dit documentaire materiaal - dat vaak doet denken aan sciencefiction beelden - vormt in zekere zin het échte werk van Bart Hess. De relatie tussen mens en materiaal, natuur en technologie staat centraal. De ontwerpen van Hess verleiden, verontrusten, trekken aan en stoten af. De spanning tussen het virtuele en het tastbare is een constante, maar het fysieke aspect is recentelijk belangrijker geworden voor Bart Hess. De impact en de interactie met de kijker zijn zo directer. Vandaar dat hij in plaats van foto's en video's de laatste jaren steeds vaker theatrale installaties presenteert. Bart Hess. Future Bodies geeft een fascinerend beeld van de sensuele en surreële wereld van Bart Hess.