Samenvatting
• Noodzakelijke verdieping van de wiskundige basiskennis; • accent op praktische toepassingen; • inclusief apart uitwerkingenboek dat zelfstudie mogelijk maakt. Wiskunde voor het hoger onderwijs, Deel B biedt de noodzakelijke verdieping op de basis die in het eerste jaar van de opleiding in Deel A is aangebracht. Kenmerkend is de toegankelijke en gestructureerde opzet, die in deze derde, herziene editie nog meer verbeterd is. Het onderdeel statistiek is eruit gehaald en het boek bestaat nu uit 4 delen: 1. Lineaire Algebra 2. Calculus 3. Differentiaalvergelijkingen 4. Toepassingen van integreren en differentiëren Elk hoofdstuk en elke paragraaf kent een vergelijkbare opbouw. De linkerpagina’s zijn gereserveerd voor de theorie en de rechterpagina’s voor de bijbehorende oefeningen. Theorie en oefeningen blijven zo dicht bij elkaar. Dit maakt een zelfstandige en actieve manier van studeren mogelijk. De hoofdstukken bevatten paragrafen met Toepassingen en aan het eind van elk hoofdstuk staat een paragraaf Hoofdzaken. Daarin staan de onderwerpen die studenten aan het eind van het hoofdstuk geleerd moeten hebben. Met een Toets over het hele hoofdstuk kan zelfstandig worden nagegaan in hoeverre de stof daadwerkelijk beheerst wordt. In deze derde editie is op basis van feedback van docenten en studenten veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid: het boek is leesbaarder geworden en meer geschreven op de student zonder te tornen aan het niveau. Overal zijn prakijkvoorbeelden en toepassingen toegevoegd uit verschillende sectoren, waarmee wiskunde meer in de beroepscontext wordt geplaatst Doelgroep Wiskunde voor het hoger onderwijs, Deel B is geschreven voor de hoofdfase van het hoger technisch onderwijs. Digitaal materiaal Op de ondersteunende website kunnen studenten oefenen met Algebrakit. Ook vinden ze er uitwerkingen, slides, samenvattingen en extra opdrachten. Over de auteurs Sieb Kemme en Gooitzen Zwanenburg werkten tot aan hun pensioen als docent. Jacques Timmer is als docent verbonden aan Aeres Hogeschool.