€ 49,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Ander licht op Withoos

Drie generaties Withoos

Albert Boersma • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Mathias Withoos (*Amersfoort ca. 1627-†Hoorn 1703) was in de Gouden Eeuw een vernieuwende kunstschilder met een geheel eigen variant op bos- vanitas en lusthofstillevens die hij situeerde in italianiserende landschappen. Hij was daarmee ook een bron van inspiratie voor tijdgenoten en (latere) navolgers. Dit is de eerste, rijk geïllustreerde monografie met oeuvrecatalogus over Mathias Withoos en zijn familie.
    Ander Licht op Withoos laat zien hoe veelzijdig Mathias Withoos was als fijnschilder, leermeester en bestuurder. Hij wordt vooral gewaardeerd voor de speciale belichting in zijn schilderijen.
    Wat waren de inspiratiebronnen van Mathias Withoos? Welke boodschap wilde hij meegeven aan zijn zeventiende-eeuwse tijdgenoten? In zijn schilderijen toont Withoos veel kennis van flora en fauna, maar zeker ook van de vergankelijkheidsymboliek, met verwijzingen naar een goed en deugdzaam christelijk leven.
    De familie Withoos behoort tot de vele kunstenaarsfamilies die de Nederlandse kunstgeschiedenis rijk is. De opkomst van het natuurvorsen en de botanie in de zeventiende eeuw spelen een belangrijke rol in het werk van Withoos en zijn kinderen. Maar liefst vier van de acht kinderen (Johannes, Pieter, Alida en Frans) zijn door hun vader opgeleid in het tekenen en schilderen. De fotowerken van de hedendaagse fotograaf en nazaat, Hans Withoos, gaan op hun beurt in dialoog met de schilderijen en gouaches van zijn voorouders.
    De vele zeventiende-eeuwse verborgen boodschappen van Mathias worden uitgebreid beschreven in de speciale Withoos Wiki. Hiermee kan de lezer zelf de verpakte boodschappen duiden.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 240mm x 290mm
    Aantal pagina's : 576
    Uitgeverij : Boiten Boekprojecten
    ISBN : 9789083087092
    Datum publicatie : 12-2021
  • Inhoudsopgave
    Hoofdstuk 1 - De jeugdjaren van Mathias Withoos in Amersfoort
    Hoofdstuk 2 - Biografische gegevens Mathias Jansz. Withoos ca. 1627-1703
    Hoofdstuk 3 - De Randenbroeker Kring
    Hoofdstuk 4 - Het Naemboeck van het Sint-Lucasbroederschap
    Hoofdstuk 5 - In Rome met de Bentvueghels
    Hoofdstuk 6 - Withoos als vooraanstaand burger
    Hoofdstuk 7 - De vlucht naar Hoorn
    Hoofdstuk 8 - Zijn inspiratiebronnen
    Hoofdstuk 9 - Van kracht tot handelsmerk (geschreven door Miriam Kolk)
    Hoofdstuk 10 - Alles uytvoeriglijk en zuyverlijk gepenseelt
    Hoofdstuk 11 - De schilderende familie(leden) en nazaat
    Hoofdstuk 12 - Navolgers
    Hoofdstuk 13 - De Withoos WiKi (Flora, Fauna en Objecten)
    Hoofdstuk 14 - Catalogi van Mathias Withoos (Bosstillevens, Landschappen, Lusthoven, Vanitasstillevens, Bloemstillevens, Jachtstillevens, Visstillevens, Interieurstukken, Tekeningen)
    Hoofdstuk 15 - Annexen
  • Reviews (10 uit 1 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    18-10-2022
    Withoos wonderland
    Albert Boersma’s magisterial catalogue of the groundbreaking exhibition of the 17th century master Mathias Withoos and his family at Museum Flehite at Amersfoort is surely a superb display of scholarship and erudition. The author brings the painter and his world to life, by examining the social and artistic milieu in which he thrived. His training under van Campen, the trip to Rome where he became part of the Bentvueghels community, gathering the material that would later sustain his painting — all this is marvellously told. The multiple influences are given their due, from obvious examples such as his good friend and colleague Otto Marseus van Schrieck to the romantic figure of Salvator Rosa. Settling back into Amersfoort, the book looks at the work of his four children who were apprenticed to him as painters. The section of this sumptuously large volume which gave me the greatest pleasure was, of course, the catalogue of Mathias Withoos paintings. First, the forest floor still life, to which he owes his fame. Many beautiful close ups with fantastic details! Second, landscapes with Vanitas elements and the monumental view of Amersfoort which Museum Flehite commissioned the restoration of. There is a distinct possibility that his apprentice, the young Caspar van Wittel, contributed to this enormous work. Giving this stunning catalogue a modern feel is the work of Matthias’s descendant, the noted photographer Hans. To conclude, I would say this is a singularly beautiful addition to my library. A marvellous and worthy companion to ‘Medusa’s Menagerie : Otto Marseus van Schrieck and the Scholars’, which it is next to on my shelf. If you love 17th century Dutch art and that startlingly original type of still life known as the sottobosco, you need to purchase this ravishing and weighty volume.

       Fabulous reproductions
       First rate scholarship
       Not an English text

    Geplaatst door uit Chester, England , leeftijd 60-69
    Waardeert het boek met een 10 uit 10

€ 49,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



1-2 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Veel steden in de Nederlanden kenden een Sint-Lucasgilde, de broederschap van kunstenaars en kunstambachtslieden. Zulke Sint-Lucasgilden bestonden bijvoorbeeld in Amsterdam, Antwerpen, Arnhem, Brugge, Delft, Gent, Leiden, Utrecht en ook in Amersfoort. Het
Amersfoortse Sint-Lucasgilde, ook wel de Sint-Lucasbroederschap genoemd, stond open voor fijn- en grofschilders, voor lazenmakers en glasschrijvers. Zij deelden hun kennis, leidden nieuwe leden op en zorgden voor elkaar in tijden van ziekte. Ook hadden de leden van het gilde recht op een uitkering als zij door ouderdom niet meer konden werken.Na zijn inschrijving in het gilde vertrok Withoos voor verdere studie samen met een aantal van zijn gildebroeders naar Italië. Het Naemboeck van het Sint-Lucasbroederschap, waarin haar leden vermeld staan, is een belangrijke informatiebron om meer te weten te komen over Withoos.

Zomaar met schilderen je brood verdienen, dat mocht niet in de zeventiende eeuw. Eerst moest je officieel lid zijn van een gilde. Pas als je aan bepaalde eisen voldeed, mocht je als schilder aan de slag, zoals het doorlopen van een leertijd en het maken
van een meesterstuk. Lid worden was dus van wezenlijk belang en werd ook met de nodige ceremonie omgeven. Naast schilders werden ook beeldsnijders, glazeniers, glasschilders en kladschilders19 in dit gilde opgenomen. In het prachtige Naemboeck dat het
Amersfoortse Archief Eemland bewaart, werd van elk nieuw lid de naam opgeschreven. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen