Samenvatting
Boze, dwingende, agressieve of juist verdrietige, angstige en ontwijkende patiënten in uw praktijk? In de maalstroom van het dagelijkse spreekuur moeten arts en paramedicus weten hoe ze efficiënt en effectief met deze verschillende mensen en hun emoties kunnen omgaan. Maar eerst is er de vraag waarom deze patiënten doen zoals ze doen: wat is hun voorkeursgedragsstijl, zijn er aanwijzingen voor een persoonlijkheidsstoornis, waar komt hun emotie vandaan, kan ik mij inleven in hun gezichtspunt, hoe kan ik met hen toch tot een bevredigend contact komen als we duidelijk van achtergrond of mening verschillen? Hierover zijn bibliotheken vol geschreven, maar er is nog veel wat men niet weet. In deze herziene en uitgebreide uitgave van Allemaal mensen wordt de relatie tussen biologische, sociologische en psychologische verklaringsmodellen zichtbaar gemaakt. Met deze mindmap kan iedere behandelaar gedragspatronen herkennen, begrijpen en aan zien komen. Ook wordt de samenhang van het gedrag met verschillende persoonlijkheidsstoornissen verklaard. Een handzaam stappenplan wijst de weg hoe hiermee om te gaan. Allemaal mensen 2.0 is geen wetenschappelijk werk dat leert om diagnoses te stellen, maar biedt een praktische handreiking - niet alleen voor professionals in de gezondheidszorg, maar ook voor alle anderen die met mensen werken. Over de auteur Marc America (1954), huisarts, is sinds 1984 gevestigd in een plattelandspraktijk en vanaf 1990 als huisartsenopleider verbonden aan het Huisartseninstituut Maastricht. Hij verzorgt de coaching van nieuwe huisartsopleiders en van doktersassistenten op de huisartsenpost. Zie ook www.marcamericalezingen.nl. Over de eerste druk van dit boek "Fraai is dat het boek niet alleen inzicht geeft in de gedragsstijl en manier van communiceren van de patiënt, maar ook in die van jezelf." Medisch Contact "Voor alle werkzamen in de gezondheidszorg, dus ook voor tandartsen en mondhygiënisten, is het boek aan te bevelen. Hetzelfde geldt voor studenten in de tandheelkunde en de mondzorgkunde. Het is prettig geschreven, leest daardoor gemakkelijk en verveelt geen moment." Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde