Samenvatting
In Agogisch begeleiden vanuit therapeutische modellen komen verschillende therapeutische modellen aan de orde zoals psychoanalyse, gedragstherapie, de humanistische benadering, Rationeel Emotieve Therapie - waaronder de cognitieve gedragstherapie -, Transactionele Analyse en de systeembenadering. In de beschrijving van de modellen staat het functioneren van de agogisch begeleider centraal en wordt een koppeling gemaakt met de agogische relatie die de hulpverlener met cliënten heeft. De theorie van de modellen wordt in het boek toegespitst op de praktijksituatie van de begeleider. Kennis van therapeutische uitgangspunten, die het handelen beïnvloeden, geeft de hulpverlener houvast in het begeleiden van cliënten en draagt bij tot het optimaliseren van zijn functioneren. Bij de behandeling van de verschillende stromingen horen opdrachten en oefeningen die tijdens de lessen gebruikt kunnen worden. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met vragen, waarin de stof kan worden verwerkt en geconcretiseerd naar de werksituatie van de agogisch begeleider. In de 10e druk is de oorspronkelijke titel van het boek, Therapeutische modellen in de sociaal pedagogische hulpverlening, veranderd in Agogisch begeleiden vanuit therapeutische modellen, omdat deze titel de inhoud van het boek beter weerspiegelt. Bovendien zijn er wijzigingen en aanvullingen opgenomen die ingaan op nieuwe ontwikkelingen in de hulpverlening. Ten slotte is een nieuwe paragraaf over 'cognitieve gedragstherapie' toegevoegd. Dit boek is geschreven voor (toekomstige) begeleiders van verstandelijk beperkte cliënten, jeugdigen en specifieke doelgroepen, kortom, voor werkers in de maatschappelijke, pedagogische en sociaal pedagogische hulpverlening. Fee van Delft en Gertjan Wijers hebben in Leiden klinische psychologie gestudeerd en zijn beiden als docent werkzaam op de deeltijdopleiding Maatschappelijke Zorg van het ROC van Amsterdam, college West. Zij kunnen putten uit hun ervaring met het individueel en klassikaal werken met studenten, het therapeutisch begeleiden van cliënten en vanuit hun ervaring met verschillende soorten trainingsgroepen.