Samenvatting
Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig uitdagend ervaren. Bij de inspectie is het een belangrijk onderdeel in het waarderingskader. Maar… hoe doe je dit in de praktijk? Op basis van een aantal theoretische principes biedt dit boek u aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren, formatief te evalueren en variatie te brengen in de les. Vooral de inzet van een aantal van deze werkvormen bij formatief evalueren geeft u een compleet beeld van de stand van zaken van de hele groep en dat vormt dan weer de basis voor één of meerdere vormen van differentiatie. Centraal staat hierbij het leren van de leerlingen, dat vorm wordt gegeven door het inzetten van bij de doelen en leerlingen passende werkvormen.
Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig uitdagend ervaren. Bij de inspectie is het een belangrijk onderdeel uit het waarderingskader. Maar... hoe doe je dit in de praktijk? In dit boek bieden we de lezer op basis van een aantal theoretische principes aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren en variatie te brengen in de les. Centraal staat hierbij het leren van de leerlingen, dat vorm wordt gegeven door het inzetten van bij de doelen en leerlingen passende werkvormen.