Samenvatting
Tot de kopgroep van kunstkring De Ploeg, die in de jaren twintig in Groningen voor een revolutie in de kunst zorgde, behoorde één vrouw: Alida Pott (1888-1931). Haar werk viel direct op, vooral vanwege het opvallend heldere kleurgebruik. Binnen De Ploeg was zij enkele jaren zeer actief en vervulde zij verschillende bestuursfuncties. Door haar vroege dood verdween haar werk echter lange tijd uit de aandacht, bij overzichtstentoonstellingen van De Ploeg was vaak niets van haar te zien. In 2018 wordt herdacht dat De Ploeg honderd jaar geleden werd opgericht. Het werk van Alida Pott zal dan in de grote overzichtstentoonstelling van De Ploeg (met bijbehorende publicatie) die het Groninger Museum organiseert, zeker vertegenwoordigd zijn. Dit is een uitgelezen gelegenheid om met een aparte publicatie over het voor veel mensen onbekende werk van Alida Pott nu eindelijk eens extra in de schijnwerpers te zetten. Vooral de landschappen en portretten uit haar oeuvre imponeren nog altijd. Aangeraakt door een nieuw licht zal veel afbeeldingen bevatten van haar bijzondere werk. De begeleidende tekst zal aandacht besteden aan het verloop van haar kunstzinnige carrière, haar rol binnen De Ploeg en de samenwerking met haar echtgenoot George Martens, vooral op het gebied van toegepaste kunst. Haar huwelijk met deze bon vivant van De Ploeg voegt ook een romantisch aspect aan haar verhaal toe. Dankzij brieven, notulen van de kunstkring en de getuigenissen van tijdgenoten, kan een goed beeld gegeven worden van haar onafhankelijke geest en eigenzinnige opvattingen.