Samenvatting
Om de drempel voor W&T-onderwijs te verlagen en leerkrachten te helpen de Pippi Langkous in zichzelf te ontdekken gingen Harrie Ozinga en Suzanne Wardenaar aan de slag. Zij scheppen op hun manier orde in de veelheid aan lesmateriaal, kennisdagen, symposia en workshops. Ieder hoofdstuk heeft een uitgewerkte lessuggestie, leerkrachten komen aan het woord over hun ervaringen, praktische tips zijn thematisch geordend, het wordt duidelijk hoe je aan gratis materiaal komt en hoe je door samen te werken tot bijzondere resultaten kan komen.
W&T (wetenschap en technologie) is veel meer dan een vak. Het is een manier van kijken naar en benaderen van de wereld. Vanuit hun verwondering en nieuwsgierigheid stellen kinderen vragen of signaleren ze problemen of behoeften. Bij W&T-onderwijs gaan kinderen samen met de leerkracht op zoek naar antwoorden en oplossingen op hun vragen. Veel leerkrachten hebben ten onrechte nog wat koudwatervrees om met W&T-onderwijs aan de slag te gaan. Wellicht herken je de volgende kopzorgen: - Ik ben helemaal niet technisch. - Het lesprogramma zit al zo vol. - We hebben geen geschikte lesmaterialen. - Er zijn onvoldoende handen om de kinderen te begeleiden. - Onze lokalen zijn niet geschikt. - Technieklessen zijn te duur. Om de drempel voor W&T-onderwijs te verlagen en leerkrachten te helpen de Pippi Langkous in zichzelf te ontdekken gingen Harrie Ozinga en Suzanne Wardenaar aan de slag. Zij scheppen op hun manier orde in de veelheid aan lesmateriaal, kennisdagen, symposia en workshops. Ieder hoofdstuk heeft een uitgewerkte lessuggestie, leerkrachten komen aan het woord over hun ervaringen, praktische tips zijn thematisch geordend, het wordt duidelijk hoe je aan gratis materiaal komt en hoe je door samen te werken tot bijzondere resultaten kan komen. Belangrijke rode draad is dat je als leerkracht niet alles zelf hoeft te doen en te kunnen! Dit boek staat vol tips en voorbeelden hoe je als ‘regisseur’ slim samenwerkt met collega’s, andere scholen, ouders en bedrijven.