Samenvatting
Al in 2006 benoemde de EU sense of initiative and entrepreneurship als een van de kerncompetenties voor een leven lang ontwikkelen. Het gaat dan om ondernemend gedrag in brede zin, niet slechts om het starten en managen van bedrijven. Docenten spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van deze ondernemerscompetenties bij hun studenten, als begeleider van het leren en als rolmodel. De afgelopen tien jaar zijn docenten in het voortgezet en beroepsonderwijs aan de slag gegaan met nieuwe formats en lesmethoden om het ondernemend vermogen bij hun leerlingen te ontwikkelen. In de geest van ondernemend gedrag is van alles uitgeprobeerd. Ook is er veel onderzoek gedaan naar het ondernemerschaps(onderwijs). Wat hebben deze ervaringen en inzichten uit dit onderzoek ons te vertellen en te bieden? In deze handreiking worden de belangrijkste inzichten uit het ondernemerschaps(onderwijs)onderzoek gepresenteerd, geënt op het Europese EntreComp-raamwerk uit 2016. In de afzonderlijke hoofdstukken komen de vijftien competenties uit EntreComp aan bod. Voor elke competentie biedt het boek enkele inzichten, oefeningen en een beoordelingsrubric. Deze handreiking is speciaal bedoeld voor docenten en opleiders uit het voorgezet en beroepsonderwijs die evidence-informed nog meer werk willen maken van breed ondernemerschapsonderwijs. Thomas Lans is lector kansrijk ondernemen bij de HAN University of Applied Sciences en gespecialiseerd in ondernemend leren en ondernemerschapsonderwijs. Marco van Gelderen is als Associate Professor werkzaam aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en is als psycholoog gespecialiseerd in ondernemende vaardigheden. Deze handreiking is gemaakt in opdracht van O2LAB.