Samenvatting
A Study of Syntax beschrijft hoe binnen de Engelse taal woorden samen woordgroepen en zinnen vormen. Het boek bevat gedetailleerde analyses, uitgebreide toelichtingen, voorbeeldzinnen en praktische oefeningen. Het is dan ook onmisbaar voor studenten Engels die zinsbouw volledig willen doorgronden. In plaats van te kiezen voor een benadering waarbij zinnen worden opgebouwd vanuit woordsoorten, is in A Study of Syntax gekozen voor een opzet waarbij de zin zelf het startpunt is. Het is dus niet nodig om vanaf het begin al meteen te weten wat bijvoorbeeld een voorzetsel of een bijwoord is. Stap voor stap werkt het boek zich vervolgens in analyse naar beneden. Onderweg komen bij iedere ‘laag’ de verschillende begrippen en technische termen voorbij waarmee studenten dan ook kunnen oefenen. Dezelfde zinnen komen op verschillende momenten terug om steeds diepere niveaus van analyse te illustreren. Marina Bouckaert-den Draak studeerde Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht en werkt sinds 2008 als lerarenopleider bij Fontys Hogescholen. Daar geeft zij onder andere cursussen taalkunde en vakdidactiek. Zij promoveerde in 2017 aan de University of Roehampton op onderzoek naar de invloed van het ontwikkelen van eigen lesmateriaal op de professionele groei van docenten Engels. Lucas Ederveen studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de universiteiten van Nijmegen en Glasgow, en Europese Studies aan de Katholieke Universiteit Leuven. Na vele jaren werkzaam te zijn geweest in het secundair onderwijs is hij sinds 2009 verbonden aan de lerarenopleiding van Fontys Hogescholen in Tilburg. Lilian van Oostende-Beijnsberger studeerde Engelse Taal en Cultuur en Taalwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Daarna heeft zij verschillende jaren in het secundair onderwijs gewerkt als docent Engels. Sinds 2011 werkt zij als lerarenopleider bij Fontys Hogescholen. Daar geeft zij op bachelorniveau onder andere cursussen taalkunde, fonetiek en taalvaardigheid.