€ 44,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

6 Inbreuk op IE-rechten

Theo-Willem van Leeuwen • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Inbreuk op IE-rechten is het zesde deel in de boekenserie IE in Bedrijf. In dit deel, dat los van de rest te lezen is, vertellen auteurs Marjolein Driessen en Theo-Willem van Leeuwen bedrijven en ondernemers alles wat ze moeten weten over inbreuk op IE-rechten op onder meer design, merken, foto’s en in reclame. In begrijpelijke taal en met veel herkenbare praktijkvoorbeelden leggen ze uit hoe je inbreuken voorkomt of oplost. ‘Inbreuk op intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) zoals auteursrechten, modelrechten of merkrechten, komt heel veel voor en kan ieder bedrijf overkomen’, zegt auteur Marjolein Driessen, partner IE- en reclamerecht bij advocatenkantoor Legaltree. ‘Hoewel je met de juiste kennis veel inbreukproblemen kunt voorkomen en oplossen, weten de meeste ondernemers niet goed wat hun positie is. Met het praktische boek Inbreuk op IE-rechten willen we daar verandering in brengen.’ Inbreuk op IE-rechten bevat uitleg, praktische informatie, tips en fabels. Aan bod komen vragen als: ● Waar moet je op letten als je een partij wil aanspreken op inbreuk op design of content, zoals foto’s? ● Hoe verzamel je in dat geval bewijs? ● Welke claims kun je verwachten als je zelf wordt aangesproken, en hoe verweer je je daartegen? ● Hoe los je conflicten over namen (handelsnamen, merken en domeinnamen) op? Daarnaast geven de auteurs veel voor ondernemers herkenbare voorbeelden, onder meer uit branches waarin inbreuk op IE-rechten dagelijkse praktijk is, zoals de meubelbranche, de fashionindustrie, de kunstwereld, de fotografiebranche en de reclame-industrie. De serie IE in Bedrijf bestrijkt het IE-recht gedurende de hele levenscyclus van een bedrijf. Van de positionering van het merk, bescherming van creaties, het maken van reclame tot inbreuk en het oplossen van conflicten. Marjolein Driessen is IE-specialist en partner bij advocatenkantoor Legaltree. In haar praktijk focust ze zich op merken, vormgeving, foto’s en reclame. Theo-Willem van Leeuwen is merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor.

    Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven. Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom. Dit vormde de aanleiding om een serie handboeken over dit onderwerp samen te stellen in de taal van ondernemers. In dit deel (6) komt alles aan bod dat met inbreuk op intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’) te maken heeft. Of je nu vindt dat een andere partij inbreuk maakt of dat je zelf wordt aangesproken op inbreuk. De auteurs lichten daarbij een aantal branches uit waarin inbreuk op IE-rechten een grote en dagelijkse rol speelt: de meubelbranche, de fashionindustrie, de kunstwereld (schilderijen en architectuur), de fotografiebranche en de reclame-industrie. Daarnaast worden conflicten met namen (handelsnamen, merken en domeinnamen) uitgelicht; voor elke branche relevant. Soms worden inbreukzaken belicht vanuit de kant van de rechthebbende en in andere gevallen vanuit de partij die wordt aangesproken op inbreuk. Vele vragen worden behandeld en zoveel mogelijk beantwoord, zoals: waar moet je op letten als je een partij wil aanspreken op inbreuk, hoe verzamel je bewijs, hoe kun je je verweren, met wat voor claims en kosten moet je rekening houden? Natuurlijk staat ook dit boek vol met geïllustreerde voorbeelden, krijgen ondernemers bruikbare en direct toepasbare tips over het voorkomen en tegengaan van inbreuk en worden fabels de wereld uit geholpen.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 154mm x 217mm
    Aantal pagina's : 298
    Uitgeverij : Legaltree B.V.
    ISBN : 9789082373257
    Datum publicatie : 02-2020
  • Inhoudsopgave
    1 Inbreuk op IE-rechten, namaak en strategie 17 1.1 Namaak en online aanbod nepartikelen 19 1.2 Het tegengaan en voorkomen van namaak 22 1.3 Online aanbod en Notice and Take Down 24 1.4 Namaak en sociale media 25 1.5 Inbreuk: teveel in de slipstream van een ander product 27 Voorbeeld: IN GOLD WE TRUST-hoodies 28 1. Vormgeving 28 2. Opdruk en merkgebruik 29 3. Verkoopkanaal 30 4. Communicatie 30 5. Strategie om inbreuk aan te pakken 31 2 Meubels en accessoires 33 2.1 Meubels en auteursrecht 35 Automatische bescherming 41 Waarop auteursrecht? 41 Wie is de rechthebbende? 42 2.2 Inbreuk auteursrecht – de criteria 46 2.3 Meubels en modellenrecht 55 Nieuwheid en eigen karakter 55 Voordelen EU-modelregistraties 59 2.4 Inbreuk modelrecht – de criteria 60 2.5 Meubels en merkenrecht 66 Geen IE-recht, toch bescherming? 69 3 Fashion 71 3.1 Fashion: inbreuk of inspiratie? 73 3.2 Fashion & auteursrecht 74 3.3 Fashion & modellenrecht 82 3.4 Fashion & merkenrecht 87 3.4.1 Woordmerken 88 3.4.2 Beeldmerken 90 3.4.3 Vormmerken 92 3.4.4 Patroonmerken 95 3.4.5 Positiemerken 96 3.5 Trends in mode 102 3.6 Opdruk T-shirts; merkgebruik of versiering? 106 3.7 Opdruk T-shirts; merkgebruik of parodie? 110 4 Kunst 117 4.1 Kunst – definitie 119 4.2 Kunst – schilderijen 122 Duur auteursrecht 129 4.3 Specifieke regels bij schilderijen / kunst- en bouwwerken 131 ‘Openbaar maken/verveelvoudigen door eigenaar van een schilderij’ 131 ‘Dezelfde soort schilderijen maken’ 132 ‘Panoramavrijheid’ 132 ‘Incidenteel gebruik’ 134 4.4 Kunst – bouwwerken 135 Persoonlijkheidsrechten van architecten 136 5 Foto’s 153 5.1 Zijn foto’s auteursrechtelijk beschermd? 155 5.2 Wanneer zijn foto’s niet auteursrechtelijk beschermd? 159 5.3 Wie heeft welke rechten? 166 Maker is rechthebbende 166 Andere rechthebbenden 167 Portretrecht 168 Bewijs 170 5.4 Inbreuksituaties en uitzonderingen 171 Excuses 172 5.4.1 Uitzondering auteursrecht: gebruik via sociale media 173 5.4.2 Uitzondering auteursrecht: gebruik van foto’s als citaat 175 5.4.3 Uitzondering auteursrecht: overname uit de pers (‘persexceptie’) 181 5.4.4 Uitzondering auteursrecht: privékopie 183 5.4.5 Uitzondering auteursrecht: hyperlinken en embedden 183 5.4.6 Uitzondering auteursrecht: parodie 190 5.5 Inbreuk en dan? 191 To do-lijst bij inbreuken 192 To do-lijst als je een sommatie krijgt 193 Berekenen schadevergoeding 194 6 Reclame 199 6.1 Vergelijkende reclame 201 Voorwaarden vergelijkende reclame 201 6.2 Zoekwoorden, Google AdWords 211 6.3 Metatags 217 7 Conflicten rond namen 223 7.1 Problemen rond handelsnamen (bedrijfsnamen) 225 Inbreuk oudere handelsnaam 225 Inbreuk ouder merk 227 7.1.1 Vergelijkbare handelsnamen 227 7.1.2 Beschrijvende handelsnamen 228 7.1.3 Fictieve handelsnamen 231 7.1.4 De aard van het bedrijf 233 7.1.5 Gebied waarin beide bedrijven actief zijn 234 7.2 Problemen rond productnamen 236 Normaal gebruik? 238 7.2.1 Identieke productnaam voor dezelfde producten 240 7.2.2 Overeenstemmende productnaam voor soortgelijke producten 242 7.2.3 Aanhaken bij een bekend merk 245 7.3 Problemen rond domeinnamen 250 7.3.1 Domeinnaam identiek aan of overeenstemmend met oudere handelsnaam 251 7.3.2 Domeinnaam identiek aan ouder merk 255 7.3.3 Domeinnaam overeenstemmend met merk 256 7.3.4 De simpele administratieve UDRP-procedure 258 7.3.5 Dealers en wederverkopers van merkproducten 259 8 Wat te doen bij inbreuk? 267 8.1 Wat te doen tegen inbreuk – stappenplan 269 8.1.1 Stap 1: bescherm je werk of merk 269 Geen IE-recht, toch bescherming 270 8.1.2 Stap 2: verzamel bewijsmateriaal 271 8.1.3 Stap 3: bepaal of je een kansrijke claim hebt 274 8.1.4 Stap 4: wat is je doel? 275 8.1.5 Stap 5: contact met de ‘inbreukmaker’ 275 8.1.6 Stap 6: regeling of procedure 278 8.2 Een sommatie(brief), wat nu? – stappenplan 278 8.2.1 Geldige rechten? 279 8.2.2 Rechthebbende? 279 8.2.3 Inbreuk? 280 8.2.4 Regeling of verweer 280 8.3 Juridische maatregelen/procedures 284 Merk: oppositie 284 Merk: verval / nietigheid 284 Model: nietigheid 285 Domeinnamen: UDRP 285 IE-rechten: beslag leggen 286 IE-rechten: kortgeding 286 IE-rechten: bodemprocedure 287 8.4 Kosten 288 Kortgeding 288 Bodemprocedure 288 Over de auteurs Marjolein Driessen 290 Theo-Willem van Leeuwen 291 Nawoord 292
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 44,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



0-1 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen