Samenvatting
Dit vierde deel van IE in Bedrijf is het eerste en enige boek over reclame dat zo volledig alle juridische aspecten belicht. Opnieuw geschreven voor ondernemers in de inmiddels bekende begrijpelijke taal en vol met aansprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Dat reclame een sterk visueel gericht vakgebied is, vindt zijn weerslag in dit boek. De cases worden ruimschoots door beelden ondersteund. De auteurs, Marjolein Driessen (advocaat/partner bij Legaltree en IE-/reclamespecialist) en Theo-Willem van Leeuwen (merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor), zijn er opnieuw in geslaagd juridische expertise te vertalen in direct bruikbare en toepasbare tips voor iedereen die met reclame te maken heeft en die wil weten waar de juridische grenzen liggen. Een hoofdstuk over misleidende reclame in de voedingsindustrie is geschreven door gastauteur Irene Verheijen-Scholten, een expert op dit gebied en eveneens advocaat/partner bij Legaltree. Reclame is niet weg te denken uit ons leven. We worden er dag in dag uit en vrijwel overal mee geconfronteerd. Dus ook in de juridische praktijk. Reclame raakt de identiteit van merken en bedrijven. Juist daarom zijn zaken op dit gebied voor betrokkenen vaak zwaarwegend. En ook daarom valt er over reclame meer te schrijven dan er in een boek past. In IE in Bedrijf – Reclame gaan Driessen en Van Leeuwen in op de belangrijkste onderwerpen, zoals vergelijkende en misleidende reclame, de regels die gelden bij online media, gebruik van portretten of characters, inhakers die worden gemaakt bij belangrijke gebeurtenissen en evenementen en ambush marketing. Het boek staat, nog meer dan de eerste drie delen van IE in Bedrijf, boordevol praktijkvoorbeelden, tips en fabels. IE in Bedrijf – Reclame is hierdoor onmisbaar voor zowel ondernemingen die hun intellectueel eigendom willen beschermen, als voor de reclame-industrie zelf. Merkenrecht, modellenrecht, auteursrecht, portretrecht, handelsnaamrecht, octrooirecht. Het intellectuele eigendomsrecht dat een grote rol speelt in reclame, omvat een verzameling wettelijke regelingen waar veel ondernemers niet meer uit komen. Het oerwoud lijkt vaak ondoorgrondelijk. Dit heldere handboek verschaft echter waar mogelijk duidelijkheid. “Het komt veel voor dat geen juridisch advies wordt ingewonnen of dat advies wordt gegeven door juristen die geen specialist zijn op dit gebied. Dat leidt regelmatig tot verkeerde adviezen en onnodige rechtszaken die veel energie, tijd en geld kosten. Dat willen we met deze serie boeken helpen voorkomen.”, aldus de auteurs.
Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven. Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom. Dit vormde de aanleiding om een serie handboeken over dit onderwerp samen te stellen in de taal van ondernemers. In dit deel (4) bespreken de auteurs de ins en outs van reclame. Het is het eerste boek over reclame waarin de juridische kant zo volledig wordt besproken en in zo min mogelijke juridische taal. De regels over misleidende en vergelijkende reclame komen uitgebreid aan bod, net als het gebruik van portretten en BN’ers in reclamecampagnes, het gebruik van andermans merk, online reclame en ambush marketing. Natuurlijk ontbreekt het onderwerp hoe je reclame-uitingen van anderen kunt tegengaan niet. Het boek staat nog meer dan anders vol met geïllustreerde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs. Fabels worden de wereld uit geholpen en ondernemers krijgen bruikbare en direct toepasbare tips over de bescherming en het gebruik van hun intellectueel eigendom en de do’s en dont’s in reclame-uitingen.