Samenvatting
‘Vormgeving’ is het derde deel in de 8-delige reeks over intellectueel eigendom (‘IE’). Geen naslagwerk voor in de boekenkast om daar nooit meer uit te komen, maar net als de andere delen, een écht praktisch handboek voor iedereen die geen risico’s wil nemen als het gaat om de bescherming van intellectueel kapitaal. Ook dit deel van IE in Bedrijf is weer geschreven in begrijpelijke taal en staat vol met visueel ondersteunde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. De auteurs, Marjolein Driessen, advocaat/partner bij Legaltree en IE-specialist en Theo-Willem van Leeuwen, merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor, rekenen af met hardnekkige fabels en geven tegelijk bruikbare en direct toepasbare tips ter bescherming van intellectueel eigendom. In deel 3 van IE in Bedrijf – ‘Vormgeving’ gaan Driessen en Van Leeuwen in op de bescherming van zowel grafische vormgeving als productvormgeving. Vooral via het zogenaamde modellenrecht, maar ook de belangrijkste aspecten van het auteursrecht en merkenrecht komen aan bod. Inbreuk op het ontwerp van onder meer meubels, kleding, verpakkingen, grafische vormgeving en functioneel (industrieel) design wordt besproken. ‘Vormgeving’ is hierdoor niet alleen van groot belang voor ondernemingen die hun intellectueel eigendom willen beschermen, maar ook voor bijvoorbeeld (grafisch) vormgevers, designers en fotografen. Het intellectuele eigendomsrecht is een bonte verzameling van wettelijke regelingen op het gebied van creativiteit zoals modellenrecht, auteursrecht, merkenrecht, handelsnaamrecht en octrooirecht. Voor ondernemers is het vaak ondoenlijk om de juiste weg te vinden in het oerwoud van regelingen en deze optimaal toe te passen. “Het komt veel voor dat geen juridisch advies wordt ingewonnen of dat advies wordt gegeven door juristen die geen specialist zijn op dit gebied. Dat leidt regelmatig tot verkeerde adviezen en onnodige rechtszaken die veel energie, tijd en geld kosten. Daar willen we met deze uitgave graag iets aan doen”, aldus de auteurs.
Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven. Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom. Dit vormde de aanleiding om een serie handboeken over dit onderwerp samen te stellen in de taal van ondernemers. In dit deel (3) bespreken de auteurs de bescherming van vormgeving, bijvoorbeeld door middel van het modellenrecht en het auteursrecht. In begrijpelijke, zo min mogelijk juridische taal wordt besproken wat het belang is van vormgeving, hoe vormgeving kan worden beschermd en wanneer inbreuk wordt gemaakt op de betreffende intellectuele eigendomsrechten zoals het modellen- en het auteursrecht. Het boek staat vol met geïllustreerde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs. Fabels worden de wereld uit geholpen en ondernemers krijgen bruikbare en direct toepasbare tips over de bescherming van hun intellectueel eigendom.