Samenvatting
Traditionele zaken zoals, de motor opwarmen, onderhoud, brandstofprijzen en pk’s hebben plaatsgemaakt voor opladen, bijtelling actieradius en ruiten die je niet meer hoeft te krabben. Thuis kun je je eigen tankstation (wallbox) installeren waarbij je je zonne-energie kunt gebruiken om de elektrische auto op te laden. Onafhankelijk zijn van olie en schonere lucht zijn het resultaat. Willen we dat niet allemaal? Weet dat 15 procent van de CO2-uitstoot uit de uitlaten van onze auto’s komt. Elektrisch rijden kent diverse voordelen; soepeler, stiller en dus ook voordeliger autorijden. Bestaan de nadelen zoals range en charge-anxiety nog wel? Autofabrikanten investeren in ieder geval miljarden euro’s in elektrische auto’s om het ons zo aangenaam mogelijk te maken. En dat doen ze niet voor niets. Uit diverse onderzoeken blijkt dat als je eenmaal overgestapt bent naar elektrisch, je vanzelf een ambassadeur wordt. In dit boek tref je een compleet overzicht aan van alle 73 elektrische auto’s waar je uit kunt kiezen, hun kenmerken, waar op de letten voordat je overstapt.
Wat een keuze! Het is alweer anderhalf jaar geleden dat we begonnen met de eerste editie, het EV Jaarboek 2021. Nu is het tijd voor de tweede editie, waarbij we van tevoren dachten dat deze uitgave sneller geschreven zou zijn aangezien we al een versie hadden uitgebracht. Niets bleek echter minder waar. De Fit for 55-doelstelling uit het IPCC-rapport dat in opdracht van Frans Timmermans (vicevoorzitter van de Europese Commissie) werd opgesteld, is ambitieus: 55 procent minder broeikasgassen ten opzichte van 1990 is niet niks. Er moet nog heel wat gebeuren om binnen een generatie klimaat-neutraal te zijn. Zorg dat je goed bent voorbereid, zodat je de juiste keuzes kunt maken. Wij helpen je daar graag bij. Autofabrikanten zien het belang in van een uitgebreid EV-aanbod en komen daarom met veel nieuwe elektrische modellen. Zodoende is het aantal elektrische auto’s gestegen van 49 naar 73 voor het EV Jaarboek 2022. We zien niet zozeer dat Europese fabrikanten zich opeens op de EV-markt storten, maar wel dat ze hun aanbod uitgebreid hebben. Mercedes stond vorig jaar alleen met de EQC in het boek, maar nu is hun modellen-alfabet aangevuld met de EQA, EQB, EQE en EQS. En dat zijn dan enkel de personenauto’s. Naast de uitbreiding van de modellengamma’s van Europese autofabrikanten zijn er in het 2022-jaarboek ook veel Chinese autofabrikanten die de oversteek wagen. Veel van hun modellen staan als Onder De Loep-beschrijving in het Jaarboek.Elke elektrische auto die nu al leverbaar is, staat er nu in als rijtest en modellen die voor 2022 zijn aangekondigd, staan erin als Onder De Loep-beschrijving. Dit jaar zijn de rijtesten aangevuld met snellaadcurves van Fastned om jou meer inzicht te geven in dat proces. Tevens zijn de daadwerkelijke verbruikscijfers van EV Database in het boek opgenomen. Dit alles is gedaan om meer duidelijkheid te verschaffen. In elk jaarboek vind je ook een aantal interviews. Deze keer is dat met Heleen Elbert, fiscalist op het gebied van autobelastingen, en Maarten van Biezen, bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Speciale dank gaat ook uit naar Nancy Kabalt, voorzitster van het Formule E-Team, voor haar voorwoord. Dank ook aan Eric Vousten van VMS Insight voor zijn inzichten over elektrische auto’s in Nederland. Samen met de redacteuren en fotografen – waar mogelijk hebben we gebruikgemaakt van eigen fotografie – hebben we wederom een hoogwaardig en informatief jaarboek gerealiseerd. Veel leesplezier! Jasper Engel en Joeri van Dam