Samenvatting
Omdat diagnostiek op basis van de handboeken als de DSM en de ICD vastgelopen is, zoals nu duidelijk wordt aangegeven in de vijfde versie van de DSM, is er dringend behoefte aan een andere vorm van diagnostiek. Niet meer gebaseerd op het onderzoeken van classificaties om die vervolgens om te zetten in diagnoses, maar uitgaande van de mens als geheel, met alles wat bijdraagt en heeft bijgedragen aan het huidige functioneren en de problematiek waar men tegenaan loopt. Een omvattende diagnostiek van een kind of jongere: dat is het doel van dit boek. Het is vanaf de eerste druk als zodanig opgesteld, maar in deze achtste druk biedt het daadwerkelijk een grondig diagnostisch alternatief. Ontwikkelingspsychopathologie over de ‘abnormale’ ontwikkeling bevat een uitgebreid overzicht van de verschillende stoornissen en belemmeringen die gedurende de ontwikkeling van een kind kunnen optreden. Niet alleen bevat het beschrijvingen van stoornissen, maar ook en vooral in-diepte beschrijving van de problematiek die eraan ten grondslag ligt, van ontwikkelingsstoornissen tot aan seksueel misbruik. De verschillende bronnen die aan het ontstaan van stoornissen en belemmeringen ten grondslag liggen – aanleg, rijping en omgevingsfactoren – worden uitvoerig besproken. De beschrijving van de stoornissen is gebaseerd op de vijfde versie van de DSM, invloedrijke handboeken en recent wetenschappelijk onderzoek. Dit geldt ook voor belemmeringen. Het boek bestaat uit drie onderdelen. Het eerste deel geeft een samenvattend overzicht van de normale ontwikkeling, noodzakelijk om de verstoorde ontwikkeling te kunnen plaatsen en begrijpen. In het tweede deel komen de verschillende bronnen van een verstoorde ontwikkeling aan bod – zo wordt onder andere ingegaan op de lichamelijke ontwikkeling, rijping van het centraal zenuwstelsel, psychotrauma’s, seksueel misbruik, culturele factoren, de rol van de opvoeding en bevat het een hoofdstuk met en over de classificaties van de vijfde DSM. Het derde deel gaat in op de problematiek van de diagnostiek, hulpverlening en het (speciaal) onderwijs. Het boek is overzichtelijk en helder geschreven en geeft inzicht in de aard en de oorsprong van de diverse problematiek, maar vooral hoe het netwerk aan beïnvloedende factoren op het gedrag van een mens in deze mens als geheel te plaatsen. Dr. Martine F. Delfos is biopsycholoog, therapeut en wetenschapper. Als wetenschapper ontwikkelt zij theorieën en modellen, en hecht zij eraan dat wetenschap toepasbaar is in de praktijk (www.mdelfos.nl). Verwante uitgaven: Ontwikkelingspsychopathologie (voorheen Kinderen in Ontwikkeling, stoornissen en belemmeringen) is deel 2 van een serie van vier delen over de ontwikkeling van kinderen. In deel 1 (Ontwikkeling in vogelvlucht) wordt de normale ontwikkeling beschreven. In het onderhavige deel 2 de abnormale ontwikkeling. In deel 3, Kinderen en gedragsproblemen. Aanleg, omgeving, rijping? wordt een model geboden waarin de drie factoren aanleg, omgeving en rijping uiteengerafeld worden. Toegepast op angst, agressie, depressie en ADHD. Het biedt handvatten voor diagnostiek en behandeling. Deel 4, Pubers en adolescenten. Biologisch, psychologisch, pedagogisch is gewijd aan de ontwikkelingsfasen puberteit en adolescentie.