Samenvatting
De Opstapserie is gericht op (dyslectische) leerlingen die moeite hebben met het aanleren van het Frans, Engels en/of Duits. De bekende auteurs Ans van Berkel, Rinie Hoeks-Mentjens en Chrisptoph Sauer hebben deze methode speciaal ontwikkeld voor leerlingen van de hoogste groepen van het basisonderwijs (PO) en de onderbouw van het voortgezet onderwijs (VO).
In Deel 2: Opstap Duits Opbouwspellingen wordt enerzijds aandacht besteed aan kwesties als de Umlaut in afgeleide woorden, de verlengingsregel en vaste woordstukjes. Anderzijds is er ruimte gemaakt voor de spelling die samenhangt met grammaticale kwesties, zoals het meervoud van zelfstandige naamwoorden en de sterke werkwoorden. Deze stof is bedoeld als aanvulling op de grammatica die de leerlingen in hun leergang aangeboden krijgen. Dat betekent dat met name de laatste hoofdstukken van deel 2 pas aan bod komen in de hogere leerjaren. In de hoofdstukken 4 en 5 zijn leerlijsten te vinden ter ondersteuning van het onthouden van het meervoud van zelfstandige naamwoorden en de sterke werkwoorden. Bij beide delen hoort een regelkaart. Daarop staan alle regels die in het Opstapboek Duits behandeld zijn. De regelkaart kan gebruikt worden tijdens het werken met het Opstapboek, maar kon ook worden ingezet bij het maken van huiswerk.
De leerling kan zelfstandig met het materiaal aan de slag, maar ook thuis onder begeleiding van ouders. De antwoorden bij de oefeningen staan namelijk achter in de boeken (de zogenaamde 'sleutel'). Daarnaast is de methode heel geschikt voor klassikaal gebruik, maar leraren en remedial teachers kunnen het materiaal evengoed inzetten bij individuele leerlingen.
Bij de Opstapboeken worden audio-cds en diverse spellen (kwartetten, memory, bingo, puzzels etc) geleverd.