Samenvatting
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer effect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf. In dit boek komen tien bekende onderwijsexperts aan het woord die ieder een denkkader voor succesvol leiderschap voor hun rekening nemen. Elk hoofdstuk behandelt een denkkader dat is gericht op leren zichtbaar maken, met als doel de leerprestaties naar een hoger niveau te tillen.
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer effect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf. Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve interventies.
In dit boek komen tien bekende onderwijsexperts aan het woord die ieder een denkkader voor succesvol leiderschap voor hun rekening nemen. Elk hoofdstuk behandelt een denkkader dat is gericht op leren zichtbaar maken, met als doel de leerprestaties naar een hoger niveau te tillen.
Dit boek biedt:
• de meest actuele bevindingen uit het Visible Learning-onderzoek, inclusief de factoren die elk denkkader ondersteunen;
• praktische ideeën voor schoolleiders om strategieën met een grote impact te implementeren in scholen;
• praktijkvoorbeelden, checklists en oefeningen om leraren te helpen hun eigen denkkaders te verduidelijken en te verfijnen. Als je deze denkkaders cultiveert, is de kans groot dat jouw leiderschap een positief effect zal hebben op schoolsucces.