- Samenvatting
‘Handelsnamen en Merken’is het eerste boek in de 8-delige serie IE in Bedrijf (Intellectueel Eigendom in Bedrijf) waarmee juridische kennis toegankelijker wordt gemaakt voor ondernemers en bedrijven. IE in Bedrijf is geen juridisch naslagwerk, maar een écht praktisch boek voor ondernemingen die zorgvuldig om willen gaan met hun handelsnaam en merk. Het is geschreven in duidelijke taal en staat vol met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs: Marjolein Driessen, advocaat/partner bij Legaltree en specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht en Theo-Willem van Leeuwen, merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor. Handelsnaam of merk? Het eerste deel van de serie is getiteld: Handelsnamen en Merken. Wat is eigenlijk het verschil tussen een handelsnaam en een merk? Hoe ga je goed om met de naam van je bedrijf en van je producten? Hoe voorkom je dat een ander met jouw zorgvuldig gekozen naam aan de haal gaat? En als dat toch gebeurt, welke middelen heb je dan om dit misbruik tegen te gaan? Het is slechts een greep uit de vragen die Marjolein Driessen en Theo-Willem van Leeuwen helder hebben beantwoord.
Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven. Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term 'intellectuele eigendom' is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom. Dit vormde de aanleiding om een serie boeken over dit onderwerp samen te stellen. In dit deel (1) staat de vraag centraal: 'Hoe positioneer ik mijn bedrijf het beste in de markt?'. Daarbij komen onder meer aan bod hoe het zit met handelsnamen en merken, het ontstaan ervan, de verschillen ertussen en hoe merken en handelsnamen kunnen (of moeten) worden beschermd, de exploitatie van merken en handelsnamen en hoe inbreuk op een merk of naam is tegen te gaan.
- Productinformatie
Binding : Hardback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
155mm x 217mm
Aantal pagina's :
114
Uitgeverij :
Legaltree B.V.
ISBN :
9789082373202
Datum publicatie : 04-2015
- Inhoudsopgave
1 Naam-/merkcreatie: de start van een nieuwe episode De eerste stap richting een nieuwe naam Familienamen Fictieve en fantasienamen Beschrijvende namen Verwijzende/associatieve namen Merken en handelsnamen gebaseerd op een gewoon woord Stappenplan naam-/merkcreatie 2 Wat is een handelsnaam, wat zijn de vereisten en hoe bescherm ik een handelsnaam? Handelsnaam Bescherming van een handelsnaam Vereisten voor bescherming Bescherming tegen wat/wie? 3 Wat is een merk en hoe registreer ik een merk? Een merk Woordmerken Logo’s/beeldmerken Slagzinnen Vormmerken Kleurmerken Klankmerken Bijzondere merken 4 Welke eisen stelt de wet aan een merk en wat kan geen merk zijn? Een merk – de eisen Grafische weergave of ook digitaal Onderscheidend vermogen Wat kan geen merk zijn? Openbare orde/goede zeden Gebruik van staatssymbolen Misleidende merken 5 Wat is het verschil tussen een handelsnaam en een merk? En: is registratie van een merk wel nodig? Gebruik vs. registratie Onderscheidend? Regionaal vs. Benelux Naam vs. teken Reikwijdte bescherming Belang merkregistratie 6 Hoe kunnen problemen met een handelsnaam/merk worden voorkomen? Het belang van goed (voor)onderzoek Wat nu als er een gelijkende naam gevonden wordt? 7 Hoe claim ik alle rechten? Registratie geeft rechten, niet het enkele gebruik Hoe lang duurt merkbescherming? Waar en hoe wordt een merk geregistreerd? Op wiens naam wordt het merk geregistreerd? Voor welke producten en diensten wordt een merk geregistreerd? Waar vindt registratie plaats: in Nederland / EU / wereldwijd? China Stappenplan 8 Wat kan ik bestrijden met een handelsnaam of merkregistratie? Handelsnaam Jongere gelijke(nde) handelsnaam Plaats van vestiging Aard van de onderneming Verwarringsgevaar Conclusie Merkrecht Artikel 2.20 BVIE Sub a – identiek teken / identieke waren/diensten Sub b – overeenstemmend teken / soortgelijke waren/diensten Sub c – bekend merk Sub d – ander gebruik Inbreuk, en dan?
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.