Inhoudsopgave
DEEL 1, Theorie tekststrategie en toepassing in onderwijs en praktijk 1. Methode voor tekststrategie -- Waarom een methode voor tekststrategie? -- Sterke teksten maken jouw lezers blij -- Wat kenmerkt de methode voor tekststrategie? -- Hoe werkt de methode voor tekststrategie? 2. De vijf principes van tekststrategie -- Toepassingen van tekststrategie 3. Waarom is tekststrategie voor jou interessant? -- Schrijven doen we allemaal -- TVF, digitale tool voor tekstvoorbereiding en -analyse -- Zender of schrijver van een tekst -- TVF: een contract met controleerbare afspraken -- De oorzaak van het geworstel met tekst -- Feedback op een eindproduct -- De overeenkomst tussen een tekst en een taart -- Een cursus ‘snellezen’ als oplossing -- Tekststrategie voor analyseren en inkorten 4. Tekststrategie in het onderwijs -- Aanleiding voor de ontwikkeling van tekststrategie -- Misverstand onder docenten en opleiders -- Tekststrategie in basis- en voortgezet onderwijs -- Tekststrategie in mbo en hoger onderwijs -- Tekststrategie in het curriculum van elke school 5. Tekststrategie voor professionals -- Tekststrategie maakt werken leuker -- Structuur en creativiteit -- Tekststrategie en verwachtingen (K=P–V) -- Indirecte invloed van een tekst op de kwaliteitsbeleving -- Oorzaak van ontevredenheid -- Strategisch, tactisch en operationeel -- De waarde van de tactische tussenstap -- Universele aanpak van dienstverlening en communicatie -- De strijd om aandacht verhardt -- Persoonlijk communiceren als oplossing -- De kracht van woorden in de praktijk -- De combinatie van tekst en beeld -- Video ‘The power of words’ 6. Vragen en opdrachten bij Deel 1 DEEL 2, Toelichting denkstappen met een voorbeeld -- Keurige volgorde en schijnbare chaos van pijlen STAP 1, Doelen bepalen -- Communiceren is beïnvloeden -- De denkstappen in een doorlopend voorbeeld -- Communicatiesituatie als startpunt -- STAP 1A, Kennisdoel -- STAP 1B, Houdingsdoel -- Een positief gevoel is niet genoeg -- STAP 1C, Gedragsdoel -- Gewenst gedrag en haalbaar gedrag -- Communicatiedoelstellingen en marketingdoelstellingen -- Doelen van een tekst en vier soorten informatie -- Van STAP 1 naar STAP 2 -- De volgorde van de stappen -- Een schrijver maakt altijd keuzes -- Tekstvoorbereiding kost je twee minuten STAP 2, Keuzes vastleggen -- Vier strategische keuzes voor de communicatie -- Keuze als kenmerk van strategie -- Tekstvoorbereiding excursie Madrid -- STAP 2A, Ideale lezer -- De vier schrijversvragen -- Covey’s 7 Habits of Highly Effective People en tekststrategie -- De ‘ideale lezer’ is deelnemer aan de excursie naar Madrid -- STAP 2B, Kernboodschap -- De kernboodschap voor de excursie naar Madrid -- Beperk je tot één boodschap per tekst -- De boodschap van jouw ‘summary’ op LinkedIN -- Simon Sinek en zijn ‘Circle of Why’ -- STAP 2C, Concept of creatieve kapstok -- Een extra laagje over de kernboodschap -- Het beeld ‘op rolletjes’ als concept voor de excursie naar Madrid -- Diverse tools voor creativiteit -- Perspectiefkeuze in een tekst -- Gebruik van de 3de persoon in een rapport, plan of offerte -- 2de persoon voor betrokkenheid -- STAP 2D, middel & kanaal -- Een gepersonaliseerde e-mail voor de excursie naar Madrid STAP 3, Tekst produceren -- De overgang van het denkwerk naar het schrijfwerk -- Excursie naar Madrid, STAP 1, 2 en 3 -- STAP 3A, Structuur op basis van lezersvragen -- Eindresultaat voorbeeldtekst ‘Excursie naar Madrid’ -- Waar gaat dit over en waarom krijg ik dit? -- Lange teksten inkorten met lezersvragen -- Lezersvragen beoordeel je gemakkelijker dan een tekst -- STAP 3B, Formulering -- De samenhang tussen 3B en voorgaande stappen -- Correctheid van een tekst -- Duidelijkheid van een tekst -- Efficiëntie van een tekst -- Gepastheid van een tekst -- Aantrekkelijkheid van een tekst -- STAP 3C, Spelling -- Vragen en opdrachten bij Deel 2 -- Discussievragen over de samenhang tussen de deelstappen DEEL 3, Voorbeelden van toepassing van de methode CASUS 1, E-mail aan collega’s over parkeren -- Communicatiesituatie: eenmalig parkeerprobleem -- Tekstvoorbereidingsformulier Casus 1, Parkeerprobleem -- Eindresultaat van de casus ‘parkeerprobleem’ CASUS 2, Persbericht en tweets over zonnepanelen -- Communicatiesituatie: levering zonnepanelen aan particulieren -- Een complete communicatiestrategie -- Kernboodschap en concept voor campagne -- Tekstvoorbereidingsformulier Casus 2, Zonnepanelen -- Een persbericht voor de casus ‘zonnepanelen’ -- Tweets voor de casus ‘zonnepanelen’ -- Twitter-truc voor lange teksten CASUS 3, Homepage over kleur- en stijladvies -- Communicatiesituatie: kleur- en stijladvies via een homepage -- Tekstvoorbereidingsformulier Casus 3, Kleur- en stijladvies -- Een homepage voor ‘kleur- en stijladvies’ CASUS 4, De communicatie bij een offerte -- De nadelen van een standaardbrief -- Communicatiesituatie: potentiële klant vraagt een offerte aan -- Herschrijven, hoe pak je dat aan? -- Tekstvoorbereidingsformulier, Casus 4: offerte radiocampagne -- Twee nieuwe teksten: begeleidende mail + bijlage CASUS 5, Mailing over pensioenen -- Communicatiesituatie: verbetering van een concepttekst -- Resultaat van ‘poetsen aan de buitenkant’ -- Tekstvoorbereidingsformulier, Casus 5: mailing pensioenen -- Nieuwe versie mailing over pensioenen CASUS 6, Brief over interne kwaliteitscontroles -- Communicatiesituatie: verbetering sfeer binnen een callcenter -- Eerste beoordeling van de brief -- Tekstvoorbereidingsformulier, Casus 6, brief aan telefonisten -- Nieuwe versie van de brief aan telefonisten CASUS 7, Even een ‘stukje’ aanleveren -- Communicatiesituatie: aankondiging cursus ‘Klussen met elektra’ -- Feedback op de oorspronkelijke tekst -- Tekstvoorbereidingsformulier Casus 7, Even een ‘stukje’ aanleveren -- Een nieuwe versie ‘Klussen met elektra’ CASUS 8, Uitnodiging voor een loopbaanproject -- Communicatiesituatie: bekendmaking project loopbaanbegeleiding -- Opmerkingen bij de uitnodiging van VEZ -- Tekstvoorbereidingsformulier Casus 9, uitnodiging ‘Stevig in je schoenen’ -- Nieuwe versie van de uitnodiging: brief + bijlage CASUS 9, Pitch over de toekomst van de zorg -- Communicatiesituatie: verzoek om een presentatie te houden -- Tekstvoorbereidingsformulier Casus 8, pitch in de zorg -- Eindresultaat: een pitch van 30 seconden CASUS 10, Vacatureteksten en tekststrategie -- Communicatiesituatie: krapte op de arbeidsmarkt in het onderwijs -- Opmerkingen over de ‘buitenkant’ van de vacaturetekst -- Nieuwe versie van de vacaturetekst CASUS 11, Blog over Green IT -- Structuur versterkt creativiteit -- Communicatiesituatie: dreigend gevaar voor de IT-industrie -- Tekstvoorbereidingsformulier, Casus 11, Blog over Green IT -- Eindresultaat blog: CIO’s zijn varkensboeren CASUS 12, Pitch voor een goed doel -- Communicatiesituatie: gelegenheid om twee minuten te pitchen -- Tekstvoorbereidingsformulier casus 12, pitch voor een goed doel -- Het eindproduct, pitch van twee minuten, 210 woorden DEEL 4, praktische tips bij de productie van teksten -- Tip 1, Kernboodschap in het begin van een tekst -- Tip 2, Helderheid van verwijzingen -- Tip 3, De nadelen van passieve constructies -- Tip 4, Poetsen aan de buitenkant -- Tip 5, Lezersvragen om een tekst kort te houden -- Tip 6, Kernboodschap als grens voor inhoud -- Tip 7, Woorden zonder toegevoegde waarde -- Tip 8, ‘Zullen’ als overbodig werkwoord -- Tip 9, Feedback vragen voor een frisse blik -- Tip 10, Derde persoon voor objectiviteit -- Tip 11, Structuur van een onderzoeksrapport -- Tip 12, Sollicitaties met effect -- Tip 13, Een sterke profieltekst -- Tip 14, Zinslengte en leesbaarheid -- Tip 15, Op de stoel van de lezer -- Tip 16, De kracht van een opsomming -- Tip 17, Tangconstructies en leesbaarheid -- Tip 18, Waardeoordeel in bijvoeglijk naamwoorden -- Tip 19, Tekststrategie voor communicatie in diverse talen Tot slot -- Passief of actief kennismaken met tekststrategie -- De toekomst van tekststrategie