Fragment
Zoekmachinemarketing
Zoekmachinemarketing is misschien wel een van de belangrijkste vormen van online marketing en is gemakkelijk te verbeteren!
Een zoekmachine (zoals Google) werkt vrijwel altijd volgens hetzelfde principe: iemand zoekt iets, gaat naar de zoekmachine en daar typt hij/zij een zoekterm in. Een zoekterm is dus een woord of een zin die omschrijft wat hij/zij zoekt, zoals slagerij Utrecht.
De zoekmachine vergelijkt dan de zoekopdracht met de databank van alle websites en content op het internet. De zoekmachine selecteert de meest relevante websites of content en geeft die weer aan de zoeker op de resultatenpagina.
“Oké, dat is duidelijk, maar wat heb ik hieraan?” denk je nu misschien.
Stel dat je een slagerij in Utrecht hebt. Dan zoekt deze persoon dus naar een bedrijf als dat van jou!
Dan wil je natuurlijk wel hoog in de zoekresultaten komen, zodat deze potentiële klant ook bij jouw bedrijf uitkomt.
Dit is in essentie wat zoekmachinemarketing doet: zorgen dat jouw bedrijf bij de juiste zoektermen hoog in de zoekresultaten eindigt.
Nu de basis helder is, zal ik kort uitleggen hoe zoekmachines de informatie rangschikt.
De zoekmachines struinen het internet af om alle informatie te doorlopen en op te slaan in een databank. Deze databank gebruikt de zoekmachine dan weer om informatie uit op te halen bij een volgende zoekopdracht.
Stel dat jij een (beginnende) webshop hebt die veel fotocamera’s verkoopt, waaronder de Canon EOS 500. Je ziet de Canon EOS 500 met exact dezelfde beschrijving op veel andere websites van grotere winkels. De beschrijving kan bijvoorbeeld zijn aangeleverd door de fabrikant van de camera.
Nu moet de zoekmachine beslissen welke informatie wordt opgeslagen in de databank, het is namelijk niet nodig of nuttig om tientallen items dubbel te bewaren. De kans is groot dat jouw website niet in de databank komt, omdat een website zoals bol.com groter is, meer bezoekers heeft en hier vaker naartoe gelinkt wordt dan jouw beginnende webshop.
Je kunt dan beter zelf een beschrijving schrijven voor de artikelen, dan ben je uniek en dus weer waardevol voor in de databank. Als je in de databank komt, ben je beter vindbaar wanneer mensen met een relevante zoekterm zoeken.
×