Alleen via uitgever verkrijgbaar. ×

€ 17,50


PRINT boek

niet beschikbaar

ePUB ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur


  • Van ontdekking tot ontwrichting (PDF)

  • Eurocentrisch denken voorbij (PDF)

Hoe historici geschiedenis schrijven

Karel Van Nieuwenhuyse • ebook • pdf

  • Samenvatting
    Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario’s, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch métier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.

    Toegankelijke inleiding in de historische praktijk voor het secundair geschiedenisonderwijs Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario's, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch métier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.
  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Karel Van Nieuwenhuyse
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Digitaal watermerk (social DRM)   Informatie 
    Uitgeverij : Universitaire Pers Leuven
    ISBN : 9789461662392
    Datum publicatie : 03-2018
  • Inhoudsopgave
    Inleiding Hoofdstuk 1 De historische praxis: hoe historici representaties van het verleden construeren 1.1 Hoe historici geschiedenis schrijven 1.1.1 Historici stellen vragen 1.1.2 Literatuurstudie, bronnenselectie en –analyse 1.1.3 Historische beeldvorming 1.2 De veranderende historiografie over de Eerste Wereldoorlog 1.3 Tot slot Hoofdstuk 2 De uitbraak van de Eerste Wereldoorlog: hoe historici discussieerden over zijn oorzaken 2.1 De schuldvraag (jaren 1920) 2.2 Naar een partiële historiografische consensus (1930-1960) 2.3 De ‘Fischer-controverse’ (1961) 2.4 De huidige generatie historici: Christopher Clark, Max Hastings en Margaret MacMillan 2.5 Tot slot Didactische verwerking Historiografie over de oorzaken van de ‘Groote Oorlog’ Hoofdstuk 3 Het moreel in oorlogstijd: historisch onderzoek naar het gedrag en gemoed van soldaten 3.1 Het gemoed en het gedrag van soldaten als graadmeter 3.2 Top-down-benaderingen van het moreel van de soldaten: het perspectief van de autoriteiten 3.3 From below-benaderingen: het standpunt van de gewone soldaat 3.4 Tot slot Didactische verwerking Instemming of dwang? Het moreel van de Belgische soldaten Hoofdstuk 4 Oorlogsenthousiasme: hoe historisch onderzoek een wijdverspreide mythe heeft ontmaskerd 4.1 Het beeld in de collectieve herinnering: oorlogsenthousiasme 4.2 Jean-Jacques Becker (1977): de Franse publieke opinie in augustus 1914 4.3 In de voetsporen van Becker: recente studies in Duitsland en Groot-Brittannië 4.4 Tot slot Didactische verwerking De gemoedstoestand bij de bevolking aan de vooravond van de Groote Oorlog: oorlogsenthousiasme? Hoofdstuk 5 Het slagveld: historische debatten over krijgsverrichtingen in de Eerste Wereldoorlog 5.1 Van heroïek naar kritiek (1914-1980) 5.2 Een internationaal debat: de leercurve (1980 – heden) 5.3 De Belgische militaire geschiedschrijving 5.4 Detailstudies over militaire campagnes 5.5 Tot slot Didactische verwerking Militaire operaties tijdens de Eerste Wereldoorlog: een vergelijking van twee acties, 1915 & 1917 Hoofdstuk 6 Burgers in oorlogstijd: hoe historici het dagelijks leven van burgers in al zijn facetten in kaart hebben gebracht 6.1 Internationale debatten over het dagelijks leven van burgers (jaren 1970 – heden) 6.2 De Belgische inhaalbeweging 6.3 Het dagelijks leven in België: twee casussen 6.4 Tot slot Didactische verwerking Burgers in de oorlog: de (naderende) oorlog in de eigen gemeente, augustus-september 1914 Burgers in de oorlog: verplichte tewerkstelling Burgers in de oorlog: voeding en gezondheid Hoofdstuk 7 Oorlogspropaganda: historische studies van haar totstandkoming en effecten 7.1 Naoorlogse debatten: het begrip propaganda en het eerste historisch onderzoek 7.2 Nieuwe benaderingen van propaganda 7.3 Casus: Duitse Kriegspädagogiek in het onderwijs 7.4 Tot slot 95 Didactische verwerking Propaganda in oorlog Propaganda in oorlog: Leuven 1914 The Battle of the Somme Hoofdstuk 8 Historisch denken in het geschiedenisonderwijs 8.1 Zin en definitie van historisch denken 8.2 Een operationalisering van historisch denken naar het secundair onderwijs in geschiedenis 8.3 Tot slot Bibliografie
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 17,50


niet beschikbaar

niet beschikbaar

Alleen via uitgever verkrijgbaar.
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen