Fragment
We weten nu ongeveer hoe het Aksumitische rijk tot stand is gekomen volgens westerse wetenschappers. De diepgelovige Ethiopiërs hebben een geheel andere kijk op de zaak, die we niet onvermeld kunnen laten zonder u in opperste verwarring te brengen, wanneer u de uitleg van de lokale gidsen over hun geschiedenis aanhoort. Die geschiedenis stoelt voornamelijk op mondelinge overlevering, die pas later op schrift is gesteld in de Kebre Negest, waarin wordt aangetoond, dat alle Ethiopische koningen rechtstreeks afstammen van koning Salomo. Die overlevering verdient het om steeds opnieuw te worden verteld, alleen al omdat de mythe vaak duizend maal schoner is dan de naakte waarheid!
De mythe van de Koningin van Saba Over de naamgeving van de stad Aksum en van het land Ethiopië, bestaat weinig onzekerheid. Een van de kleinzonen van Noë was Ityopis en diens zoon Aksumawi is de stichter van de stad, die dus heel wat ouder is dan men op grond van de historische feiten zou moeten aannemen.
Tien eeuwen voor het begin van onze jaartelling bestond er in de nabijheid van Aksum een slangencultus. De honger van het monsterachtige dier kon slechts gestild worden met geitenvlees, melk en door het dagelijkse offer van een jonge maagd. Dat begon de dappere Angabo, die zelf een jonge dochter had, danig te benauwen. In overleg met de bewoners uit de omgeving besloot hij, dat hij het monster zou ombrengen, onder voorwaarde dat hem daarna de positie van de slang als machthebber ten deel zou vallen.
Spoedig daarna gaat Angabo op zoek naar giftige kruiden, waarmee zijn echtgenote een honingzoet drankje bereidt. Gemengd met wat geitenmelk houdt ze dat aan een mals, nog zogend geitje voor. Het beestje bezwijkt nog vóór het de drank geheel heeft opgezogen. Het dode geitje wordt vervolgens, zoals gebruikelijk was, aangeboden aan de slang. Het stervensproces duurt nu wat langer, omdat het monster het geitje in zijn geheel verzwelgt, waarna het verteringsproces langzaam op gang komt en de slang ook heel geleidelijk het bewustzijn verliest.
Als Angabo ervan overtuigd is, dat de slang nog maar weinig weerstand kan bieden, slaat hij hem met een scherpsnijdend zwaard de kop af. Dan wordt Angabo tot koning verheven en is het leven van zijn dochter Makeda veilig gesteld.
×