Fragment
INLEIDING
Professional organizer is een beroep dat vanuit Amerika de Nederlandse markt heeft veroverd. Het beroep professional organizer werd door Anne-Lies van Overbeek in 1994 naar Nederland en Europa gehaald en heeft door de tijd een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Niet alleen telt de beroepsvereniging meer dan tweehonderdvijftig leden, juist daarbuiten is een nog groter aantal actief en professioneel bezig met het vak van professional organizer. Er zijn veel startende organizers en mensen die zich aan het oriënteren zijn op. De vraag naar organizers wordt in Nederland steeds groter. Dit heeft vooral te maken met de drukke tijd waarin we leven en de grote hoeveelheid informatie die dagelijks op ons afkomt. Hierdoor gaan steeds meer mensen op zoek naar structuur, rust, overzicht en ruimte. Mijn ervaring is ook dat de zorg de weg naar de organizer beter weet te vinden. En om al die professionals tools te bieden waardoor zij zich verder kunnen ontwikkelen, is er dit handboek. Ik heb het mede geschreven, omdat gevestigde professional organizers steeds vaker worden benaderd met de vraag: “hoe word ik een professional organizer?” In 2011 besloot ik daarom dat het tijd werd voor een handboek dat breed antwoord geeft op al je vragen.
Toen ik zelf van start ging, heb ik mij regelmatig afgevraagd waarom er nog geen naslagwerk was voor de organizer. Als ik bij andere organizers om informatie vroeg, liep ik vaak tegen gesloten deuren. Dat vond ik niet alleen vervelend, maar ook onnodig, want je kunt juist van de ervaringen van een ander veel leren. Het is jammer als steeds weer iedereen zelf het wiel moet uitvinden. Dus besloot ik om het anders te doen. Ik heb al mijn informatie en ervaringen opgeslagen en na een aantal jaren is dit een mooie verzameling geworden. Omdat ik ervaring heb met ISO-certificering en het schrijven van handboeken wilde ik mijn kennis in de vorm van een handboek overdragen. Dat ligt nu voor je. De eerste uitgave was van 2011 en om de drie jaar is het steeds volledig geüpdatet. Het is een handboek dat uit drie delen bestaat en waarvan dit eerste deel antwoord geeft op vragen als: Is het beroep professional organizer iets voor mij? Zo ja, welke eigenschappen en opleidingen heb ik nodig? Welke stappen moet ik ondernemen om te beginnen? Hoe maak ik de eerste stappen naar een klant? Hoe pak ik een project aan? Hoe rond ik een project goed af? Ook zijn er allerlei lijstjes, tips, formulieren en voorbeeldbrieven in opgenomen die je zo over kunt nemen. Van het opstellen van een offerte, facturen, algemene voorwaarden tot een persbericht. Je kunt er direct je voordeel mee doen. En ook voor hen die al enige tijd als organizer werkzaam zijn, is het een handig naslagwerk.
Als gecertificeerd coach heb ik reeds verschillende professional organizers mogen begeleiden. Dit heeft me geholpen om de vragen van professional organizers in kaart te brengen. Schrijfcoach Mirre Bots heeft me geholpen om het materiaal te ordenen en alles goed op papier te zetten. Wat ik met dit handboek beoog, is niet alleen om een schat aan informatie en kennis door te geven, maar ook om je tijdens het gehele traject bij te staan en je te ondersteunen.
Hoe gebruik je dit boek?
Je kunt dit handboek het beste gebruiken als een soort naslagwerk. Als je een vraag hebt, zoek die dan op in de inhoudsopgave en kijk vervolgens wat je daarover kunt vinden. Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn. Mocht je een vraag tegenkomen die niet in dit handboek wordt belicht, stuur dan een mail naar info@ingridvanderlocht.nl. Dan zal ik vervolgens bekijken of deze vraag een aanvulling voor het boek is. Zo ja, dan krijg jij ook een exemplaar van deze aanvulling toegestuurd.
Ik wens je veel leesplezier en succes met het opzetten van je eigen bedrijf.
Ingrid van der Locht Professional Organizer
×