€ 29,95

PRINT boek

  € 69,99

ePUB ebook

niet beschikbaar

Meer van deze auteur


  • Data vertellen verhalen (boek)

  • Navigation model (PDF)

Data vertellen verhalen

Meer User Experience bij data visualisatie

Rik Manhaeve • ebook • pdf

  • Samenvatting
    Data is het nieuwe goud, eigenlijk delfstof.Data heb je, nu nog inzicht, overzicht, goede beslissingen.Dashboards ontwerpen is simpel, goede dashboards een ander verhaal…Goede User Experience zet delfstof om in goudstaven.Een greep uit de inhoud (volledig in kleur):Meer dan 250 richtlijnen, meer dan 40 soorten grafieken, meer dan 350 voorbeelden, checklists, mobiele Business Intelligence, basisconcepten…Een bron van informatie om je data via informatie tot waarde om te zetten...
  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Rik Manhaeve
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Geen   Informatie 
    Uitgeverij : Rik Manhaeve
    ISBN : Geen
    Datum publicatie : 09-2024
  • Inhoudsopgave
    Inleiding1. Feiten rond data, visualisatie en interpretatie2. Concepten bij dashboards3. Interpreteren van grafieken4. Structuur van dashboards5. Basisvereisten dashboards en grafieken6. Regels en richtlijnen grafieken7. Interpreteren van dashboards8. Infographics en ondersteunende grafieken9. Kiezen geschikte grafieken10. Het proces aan de voorkant11. Waarom het werktBijlage 1: Algemene checklistsBijlage 2: Gebruik en bruikbaarheidBijlage 3: Filters en navigatieBijlage 4: Mobiele Business Intelligence
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 29,95

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

Uit hoofdstuk 4: Structuur van dashboards

Als je de dashboards op een goede manier wil vorm geven, het systeem (de verschillende verbonden dashboards) op een goede manier wil structureren, moet je de verwachtingen van de gebruiker ten opzichte van de structuur te weten komen.

Waarom dashboards?

Management (en nu bijna iedereen) verwachten dat de grote hoeveelheid informatie die hen dagelijks bereikt, op een goede manier binnenkomt. Zij willen die kunnen gebruiken, correct interpreteren, er acties mee ondersteunen en verantwoorden. Met andere woorden, zij hebben een doel voor ogen.

Je kan op de gebruiker afstappen en vragen “Wat wil je zien, welke informatie, welke vorm?” en je zal ongetwijfeld een antwoord krijgen waarmee je direct aan de slag kan. Je bouwt enkele dagen, weken aan het systeem en stapt fier als een gieter met het resultaat op de gebruiker af. Grote kans dat die persoon zal reageren als “Dat is niet wat ik verwachtte, daar kan ik niet veel mee doen.”. De grond zakt onder je voeten weg, de gebruiker weet duidelijk niet wat hij wil. Deze conclusie is fout.

De gebruiker weet het wel maar jij hebt het niet gevraagd. Je hebt gevraagd wat hij wil en de gebruiker is mentaal aan de slag gegaan om een oplossing te bedenken. Dat gaf hij als antwoord. Hier ontstaan twee problemen:

1. De gebruiker heeft een oplossing aangebracht maar niet verteld wat het probleem is. Zijn verwachting is dat wat hij jou voorstelde de beste manier is om aan zijn verwachtingen te voldoen. Maar dat is niet noodzakelijk zo, jij weet wat er mogelijk is en de gebruiker weet dat niet. De gebruiker kent zijn verwachtingspatroon maar jij hebt er geen idee van – ook al denk je van wel;

2. Jij maakt een systeem volgens de wensen die de gebruiker je vertelde en verwacht dat hij dat zal zien als een goede tool om het probleem mee op te lossen. Dat blijkt achteraf niet te kloppen want waarschijnlijk was de oplossing die de gebruiker – met de beste bedoelingen – aanbracht, niet de meest geschikte.

Met andere woorden, je hebt beiden een verwachtingspatroon (oplossing voor probleem, oplossing die gevraagd is) maar deze kloppen onderling niet. Wat jij gemaakt hebt zal zeer waarschijnlijk het niet probleem niet oplossen.

Wat je had moeten maken is een oplossing voor een onuitgesproken probleem. Wat jij moet bereiken is dat de gebruiker je het probleem vertelt en wat hij wil bereiken met de oplossing, niet hoe de oplossing er moet uitzien. Jij, als ontwerper van het(de) dashboard(s), moet nu een technologisch geavanceerde, bruikbare oplossing bedenken die voldoet aan de noden. Als deze oplossing overeenkomt met het verwachtingspatroon van de gebruiker, dan is het “match made in heaven”.

Dan heb je een grote kans op een goede User Experience. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen