€ 25,00

PRINT boek

niet beschikbaar

ePUB ebook

niet beschikbaar

Bootcamp voor het Voortgezet Onderwijs

Mart Biewenga • ebook • pdf

  • Samenvatting
    Bootcamp. Een sport die van origine in het Amerikaanse leger beoefend wordt. Je traint je kracht, uithoudingsvermogen, souplesse en coördinatie en dit allemaal met één sport. Bootcamp! Bootcamp is in de afgelopen jaren steeds populairder en bekender geworden.
    Aan de hand van deze reader kan er op het Voortgezet Onderwijs les worden gegeven in bootcamp. Dit kan gedaan worden door zowel leerlingen(Sportklas, BSM) als docenten LO.
    De reader bevat de volgende onderdelen om uitdagende en verantwoorde lessen te kunnen samenstellen en geven:
    - Informatie over warming-up, Cooling- down en rekken.
    - Informatie over spieren, spierpijn, herstel en supercompensatie.
    - Informatie over de verschillende vormen van bootcamp binnen het onderwijs.
    - Een stappenplan voor het ontwerpen van een les bootcamp.
    - Tips en rollen over het begeleiden van een les bootcamp.
    - Een Lesvoorbereidingsformulier en beoordelingsformulier.
    - 2 complete voorbeeld lessen voor binnen en 2 voor buiten, met diverse opmaken.
    - 49 leskaarten. Duidelijk onderverdeeld in spiergroepen, uithoudingsvermogen en spelletjes.

    Al met al een complete reader om te gebruiken voor een les, lessenreeks of activiteitendag.
  • Productinformatie
    Binding : PDF
    Auteur : Mart Biewenga
    Bestandstype : PDF
    Distributievorm : Ebook (digitaal)
    Aantal pagina's : Afhankelijk van e-reader
    Beveiliging : Geen   Informatie 
    Uitgeverij : Mart Biewenga
    ISBN : Geen
    Datum publicatie : 09-2015
  • Inhoudsopgave
    Inhoud

    Inleiding ................................................................................................................................................... 4
    1. Opbouw van de reader ........................................................................................................................ 4
    2. Warming-up, Cooling-down, rekken en spierpijn ............................................................................... 5
    2.1 Warming-up ................................................................................................................................... 5
    2.2 Cooling-down ................................................................................................................................ 5
    2.3 Rekken ........................................................................................................................................... 5
    2.4 Spierpijn ......................................................................................................................................... 6
    3. Diverse vormen van bootcamp ........................................................................................................... 7
    3.1 Klassikale lessen ............................................................................................................................ 7
    3.2 circuit lessen .................................................................................................................................. 7
    3.3 Competitie lessen .......................................................................................................................... 8
    3.4 Spel lessen ..................................................................................................................................... 8
    3.5 Samenwerkingslessen ................................................................................................................... 8
    3.6 bootcamp als onderdeel van een les ............................................................................................. 9
    4. Ontwerpen ........................................................................................................................................ 10
    5. Begeleiden ......................................................................................................................................... 12
    5.1 De onderwijzer ............................................................................................................................ 12
    5.2 De uitdager .................................................................................................................................. 12
    5.3 De teamspeler ............................................................................................................................. 13
    6. Beoordelen ........................................................................................................................................ 14
    7. Nawoord ............................................................................................................................................ 16 8. Lesvoorbereidingsformulier .............................................................................................................. 17
    9. Voorbeeld lessen binnen ................................................................................................................... 19
    9.1 Bootcamp naast een andere activiteit ........................................................................................ 20
    9.2 Circuit hele zaal ........................................................................................................................... 30
    9.3 Enkel uur binnen.......................................................................................................................... 43
    9.4 Met de hele klas binnen .............................................................................................................. 44
    10.Voorbeeld lessen buiten .................................................................................................................. 47
    10.1 Buitenles enkel uur .................................................................................................................... 48
    10.2 Bootcamp als onderdeel van de les .......................................................................................... 52
    11. leskaarten ........................................................................................................................................ 56
    Borst, Schouders en triceps ............................................................................................................... 57
    Rug en Biceps .................................................................................................................................... 70
    Buikspieren ........................................................................................................................................ 78
    Onderrug ........................................................................................................................................... 89
    Beenspieren ....................................................................................................................................... 93
    Uithoudingsvermogen ..................................................................................................................... 105
    Spel activiteiten ............................................................................................................................... 114
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 25,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar

direct, via download
Veilig betalen Logo
Delen 

Informatie
Herroepingsrecht is uitgesloten voor eBooks. Een download van een eBook of luisterboek is niet meer te herroepen op het moment dat u, na aanschaf van het e-book, de download heeft gestart.

Fragment

4. Ontwerpen
Bij het maken van een les bootcamp moet je aan een aantal dingen denken. Als je al vaker les hebt gegeven, dan zijn de meeste dingen wel bekend. Mocht je nog niet zo vaak les gegeven hebben dan is hieronder een stappenplan voor jou.

Stap 1: Hoe groot is de groep?
Hier begin je mee omdat je alles baseert op het aantal mensen wat je gaat lesgeven. Het is in sommige gevallen ook handig om te kijken hoeveel jongens en meisjes je hebt, zodat je eventueel al een indeling kan maken.

Stap 2: Is de groep die ik heb fanatiek?
Dit weet je niet altijd van te voren, maar probeer dit in te schatten. Als jij hele zware en fanatieke oefeningen wil gaan doen, maar de groep doet niet of nauwelijks mee is er voor beide partijen niet veel aan. Probeer daarom de les aansluitend te maken op de groep. Zorg er wel voor dat de activiteiten uitdagend zijn voor de groep.

Stap 3: Welke materialen heb ik?
Voordat je dan oefeningen gaat bedenken die geschikt zijn voor jouw groep, moet je weten wat je zoal in huis hebt. Je hebt vaak maar weinig nodig, maar sommige activiteiten vergen wat materiaal en ruimte. Denk hierbij na bij de volgende stappen.

Stap 4: Welke vorm(en) ga ik gebruiken?
De verschillende vormen zijn in het vorige hoofdstuk beschreven. Je kiest oefeningen aan de hand van materiaal, maar ook aan de hand van in welke vorm je gaat lesgeven. Klassikale lessen hebben vaak wat meer materiaal en ruimte nodig, terwijl circuit lessen bijna zonder materiaal zou kunnen. Het leukste is om diverse vormen in één les te doen. Dus competitie gevolgd door samenwerken et cetera.

Stap 5: Hoeveel en welke oefeningen ga ik gebruiken?
Nu kom je echt bij het ontwerpen. Je hebt een groepsgrootte, materiaal en een vorm in je hoofd zitten. Nu ga je kijken naar oefeningen. - Houdt hierbij rekening dat je niet alleen maar buikspier oefeningen doet, maar dat je in ieder geval varieert in spiergroepen. - Zorg ook dat je varieert in intensiteit. Dit wil zeggen dat je niet na heel veel sprinten 20 burpees gaat doen, maar dat je er dan voor kiest om een rustigere oefening te doen als squats. Heb je een groep van 30 leerlingen en je gaat werken in 2-tallen in een circuit vorm, dan heb je of 15 oefeningen nodig of je zet wat oefeningen dubbel, zodat er meerdere 2-tallen bij één oefening bezig kunnen. Voor een groot aantal oefeningen kan je gebruik maken van de bijgevoegde leskaarten, youtube of bedenk zelf een leuke oefening.

Stap 6: Hoeveel tijd heb ik?
Niet al te onbelangrijk is de tijd. Dit gaat samen met hoe fanatiek je groep is en hoeveel oefeningen je wilt doen. Bij een minder fanatieke groep doe je vaak wat meer verschillende oefeningen en deze doe je korter. Bij fanatiekelingen kan je de tijd wat verlengen. Bij een circuit training met 2-tallen die fanatiek zijn, kan je bijvoorbeeld een oefening 45 seconden per persoon doen, waarna er wordt gewisseld. Daarnaast is het handig als je een leuk eindspel bedacht hebt, dat je hier ook nog voldoende tijd voor hebt.

Stap 7: Hoe deel ik de zaal in en gebruik ik leskaarten?
Nu je al je oefeningen enzovoorts weet, kan je een schets maken van een zaalindeling. Hoe je dit vormgeeft ligt aan de ruimte die je hebt, het benodigde materiaal, het aantal oefeningen en hoe gedetailleerd jij het hebben wilt. Dit is puur voor jezelf om een beeld te schetsen van de zaal en het verloop van de les. Mocht je het prettig vinden om de leerlingen zelfstandig aan het werk te hebben, dan kan je ervoor kiezen om leskaarten te gebruiken. Deze zijn te vinden in de bijlagen, maar je kan ze zelf ook ontwerpen. Zorg ervoor dat er een plaatje, uitleg en aandachtspunten opstaan. Als dit duidelijk is voor de leerlingen scheelt het jou een hoop werk.

Bijgevoegd zit een lesvoorbereiding formulier. Je kan ook kijken naar de voorbeeld lessen. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen