Fragment
Benedictinessen
Heel veel fotomateriaal
De verdere loop van de geschiedenis is vrij recent en gekend.
Nels bracht heel veel kaarten uit van de school. Dit zal de eerste zijn van het nieuwe
gebouw......
Suzannieten
Medio XIXde eeuw
Rond het jaar 1855 dook er te Poperinge plots een kleine maar vinnige godsdienstige sekte op59.
We halen de zin uit het grondige artikel dat we konden nalezen in de gonzende Biekorf. De
korte omschrijving en de geïrriteerde bedrijvigheid tot op bisschoppelijk niveau zette ons aan
om even verder uit te zoeken. We moeten de lezer bekennen dat de grondstof van het artikel
voor het grootste deel voorgekauwd was in de notities van deken GELDOF in het geciteerde
artikel.
Wat ons dan toch boeide was de kern van het verhaal. Wat boeide deze geëxalteerde vrouwen en
wat ergerde de kerkvoogd om de hoogste rangen te benaderen?
Religieuze genootschappen
Veelal gaat het in religieuze genootschappen over een Heilige, een charismatische figuur die tot
de eer van de altaren werd verheven. Bewonderaars scharen zich achter een stroming in de
spiritualiteit van het moment of geraken van de grond om wereldwijd te floreren60 omwille van
een charismatisch figuur. Sommige eminente heren of dames konden in eigen persoon naam
geven aan gemeenschappen zo gaf Franciscus als authentiek figuur – zijn naam aan het
Franciscaanse model. Gods Geest waait waar Hij wil. Dat zal de reden zijn.
Andere namen kwamen op het podium via tonnen kathedralenmortel – de mammon - de
theologie voor en na Trente maakte veel mogelijk. We maken hier niet het proces. De fondsen
die voor deze kathedralen of religieuze genootschappen werden bijeengebracht kwamen niet
alleen van de onnozele61 armen…
En de onderliggende visies waren niet altijd plat materialistisch62. De superrijken – eigentijds
flikkerlicht – spijzigden zeker ook de religieuze beleving63.
De paters, de typische bedelorden hadden hun leveranciers bij de vele voeding producerende
landbouwers waar ze hun staties (bedelbeurten) naar hadden afgesproken met de concurrenten64.
59Biekorf. Jaargang 65 (1964), blz. 148-150, De suzannieten te Poperinge, Jeroom Geldof.
60Zo had het gekund dat bv Mère Marie Mathieu Deleloë die met haar mystieke Hartenruil voor Margareta Maria
Alacoque een eigen religieuze orde in het leven zou geroepen hebben en ook heilig zou verklaard zijn. Hun fondsen
gingen echter niet naar kathedralen maar naar het onderwijs. De orde van de gereformeerde Benedictinessen hield
stand tot onlangs de laatste zuster stierf. Behoudens een beeld van De Gheus aan de muur in de Boeschepestraat
kwam het niet verder (zie ons kwartaalschrift 2020/1+2)..
61
We gebruiken hier het ambigue woord onnozel uit het Middelnederlands.
62
Je kan moeilijk de Jezuïeten als plat materialistisch etiketteren. De spirituele en intellectuele capaciteit dokterde retraite
agendae uit die zochten naar contra-reformatorische hoogstandjes in de spiritualiteit en zeker voor hun eigen
behoud geen windeieren hebben bezorgd.
63
In de toplaag zaten overal mensen die geld over hadden voor de in hun optie beschouwde religieuze behoeften. Zo
was bij de familie D'UDEKEM D'ACOZ en voorouders ook zoveel aandacht voor het altaar dat er een reliek van de
Heilige Julio werd aangeschaft op de huwelijksreis in Rome om een altaar van de canoniek vereiste reliek te voorzien
in de private kapel.
64
Toen we de zoektocht rond de geschiedenis van de Latijnse school in Poperinge zagen we hoe Recoletten en Augustijnen
in onze streek hun bedeltochten organiseerden. Hoe ze hun cliënten die ze hadden bij de landbouwbevolking
om aan voedsel te geraken onder mekaar verdeelden jaar per jaar, om hun gelofte van armoede waar te maken
en de opdracht als orde én de studenten te voorzien én eventueel van de rijke tafel te delen met de armere stadsgeno-
×