Fragment
(Fragment uit de inleiding:)
Staat retail er werkelijk zo slecht voor dat dit boek Retail in oorlog moet heten? Wie zich dit afvraagt, is een onverbeterlijke optimist of heeft niet goed zitten opletten. In beide gevallen adviseren wij: onmiddellijk beginnen in het eerste hoofdstuk en niet meer stoppen met lezen tot het boek uit is.
Want je hoeft maar om je heen te kijken om het geweld in retail te kunnen zien. Het is overal. Winkelketens vallen om. Ooit onverwoestbare merken verdampen.
Toch is dit geen somber boek. De komende pakweg vierhonderd pagina’s nemen je mee door de geschiedenis van retail, de stand van zaken en de zeer nabije toekomst. Retail is en blijft een orgie van innovatie, ondernemerschap, creativiteit, organisatie en technologie — en van concurrentie natuurlijk. Het gaat er hard aan toe. Winner takes all, lijkt het wel. De namen van de huidige winnaars kennen we allemaal, of zien we er een paar over het hoofd? Zijn de winnaars van de komende jaren de gedoodverfde kandidaten van nu, of worden de kaarten toch steeds opnieuw geschud?
Dit is vooral een boek van kansen. Want die zijn er volop.
(Fragment uit hoofdstuk 1:)
Hoe speel je als retailer, merk of producent nu op de nieuwe ontwikkelingen in? Hoe zien de nieuwe businessconcepten er eigenlijk uit? Waar ga je aan mee doen? En waaraan juist niet? Welke partijen moet je daarvoor inhuren? Wat moet je leveren? Ga je alles zelf ontwikkelen? Of haak je aan op bestaande concepten? Wat gaat het kosten? Levert het wel iets op?
Dit boek is niet geschreven met de pretentie op al die vragen een antwoord te geven. Wel wil ik een helder overzicht schetsen van nieuwe technieken, partnermodellen, de keuzeprocessen voor het kiezen van de juiste partners en de distributiemodellen die crossborder in omni- en multichannel biedt. Retail in oorlog is een naslagwerk met veel nuttige en bondige informatie in korte hoofdstukjes die je ook goed separaat kunt lezen. De complexiteit van de nieuwe processen is aanzienlijk, de uitdaging voor de softwarebedrijven is om in simpele plug-and-playmodules de nieuwe concepten toegankelijk te maken voor een breed publiek van retailers, merken en producenten.
In het kort betekent dit dat in de komende jaren de kanaalverbindende digitalisering een belangrijke rol gaat spelen. Er verandert veel momenteel en dat ook nog eens in een moordend tempo. Er is een overkill aan informatie en het is een hele kluif de verbanden tussen alle ontwikkelingen te blijven zien. Zoals de geschiedenis heeft laten zien, zal iedere beweging ook weer leiden tot een tegenbeweging. We zullen zien welke dat gaat worden.
×