Samenvatting
In dit boek vind je een verzameling van artikelen en essays en vertalingen met als thema's unschooling, anders leren dan op school en hoogbegaafd zijn in een onderwijssysteem. De rode draad is 'Leren met je Hart'.
Hoe doe je dat, leren met je hart? Wat heeft school daarmee te maken? En wat is unschooling? Waarom is het schoolsysteem niet geschikt?
Diverse onderwerpen komen voorbij en worden expliciet benoemd. In de 21e eeuw is er nog steeds plaats voor taboes, die doorbroken moeten worden.
Zoals schooltrauma. De voordelen van thuisonderwijs. Individueel leren. Uitzonderlijke hoogbegaafdheid en hoogbegaafdheid, nog steeds zo goed als onbespreekbaar in het onderwijsveld.
Kinderen leren uit noodzaak, of uit interesse. Er is geen andere manier.
Na 6 jaar unschooling kan ik mezelf expert noemen. Na uitval op school, door zeer heftig schooltrauma, was ik op mezelf aangewezen voor onderwijs.
We ontdekten de enorme wereld buiten school. Lezen, onderzoeken, schrijven, kijken en nog meer lezen over unschooling heeft mij zoveel geleerd.
Sommige essays en artikelen over unschooling horen bij elkaar in een bundel. Zoveel informatie bij elkaar is een kadootje voor iedereen die meer wil weten over unschooling. Voor jonge of aanstaande ouders, nadenkend over onderwijs voor hun kinderen. Ook is deze bundel handig voor gezinnen in een situatie met vastgelopen kinderen, schooltrauma en instantiedrijfzand.
Deze bundel geeft je inspiratie, kracht, houvast en inzicht in het continue ontwikkelingsproces dat hoort bij unschooling. Het is geen methode, of systeem. Het is een levensstijl. Leren, doe je met je hart.