Fragment
HOOFDSTUK 1 Datamanagement
1. Inleiding
Elke organisatie erkent dat haar data een vitaal bedrijfsmiddel is. Data en informatie kunnen haar inzicht geven in haar klanten, producten en diensten. Ze kunnen haar helpen te innoveren en strategische doelen te bereiken. Ondanks die erkenning zijn er maar weinig organisaties die data actief beheren als een bedrijfsmiddel waaraan ze blijvend waarde kunnen ontlenen (Evans en Price, 2012). Waarde ontlenen aan data gebeurt niet in een vacuüm of per ongeluk. Het vereist intentie, planning, coördinatie en betrokkenheid. Het vereist management en leiderschap.
Datamanagement is de ontwikkeling, uitvoering en supervisie van plannen, beleidslijnen, programma's en werkwijzes voor het leveren, controleren, beschermen en verbeteren van de waarde van data en informatiemiddelen gedurende hun gehele levenscyclus.
Een professional in datamanagement is een persoon die zich bezighoudt met elk facet van datamanagement (van technisch beheer van data gedurende de gehele levenscyclus tot ervoor zorgen dat data op de juiste manier worden gebruikt en benut) om strategische organisatiedoelen te bereiken. Datamanagementprofessionals vervullen tal van rollen, van zeer technische (bv. databasebeheerders, netwerkbeheerders, programmeurs) tot strategische bedrijfsfuncties (bv. data-eigenaren, datastrategen, Chief Data Officers).
Datamanagement-activiteiten zijn veelomvattend. Zij omvatten alles, van het vermogen om consistente beslissingen te nemen over de wijze waarop strategische waarde uit data kan worden gehaald, tot de technische implementatie en prestaties van databanken. Datamanagement vereist dus zowel technische als niet-technische (d.w.z. ‘zakelijke’) vaardigheden. De verantwoordelijkheid voor het beheer van data moet worden gedeeld door organisaties en de informatietechnologie en de mensen op beide gebieden moeten kunnen samenwerken om ervoor te zorgen dat een organisatie beschikt over data van hoge kwaliteit die voldoen aan haar strategische behoeften.
Data en informatie zijn niet alleen activa in de zin dat organisaties erin investeren om er toekomstige waarde aan te ontlenen. Data en informatie zijn ook van vitaal belang voor de dagelijkse activiteiten van de meeste organisaties. Zij zijn wel de ‘valuta’, het ‘levensbloed’ en zelfs de ‘nieuwe olie’ van de informatie-economie genoemd. Of een organisatie nu waarde haalt uit haar analyses of niet, zonder data kan zij geen zakendoen.
Ter ondersteuning van de datamanagement-professionals die het werk uitvoeren, heeft DAMA International (The Datamanagement Association) dit boek geproduceerd, de tweede editie van The DAMA Guide to the Datamanagement Body of Knowledge (DMBOK2). Deze editie bouwt voort op de eerste, gepubliceerd in 2009, die basiskennis verschafte waarop kon worden voortgebouwd naarmate het beroep zich ontwikkelde en volwassener werd.
In dit hoofdstuk worden de principes voor datamanagement uiteengezet. Het bespreekt de uitdagingen in verband met het volgen van die principes en stelt benaderingen voor om die uitdagingen aan te gaan. Het beschrijft ook het DAMA-raamwerk, dat de context biedt voor het werk dat door professionals binnen verschillende kennisgebieden wordt verricht.
×